Cum să cumperi mașini din germania fără TVA (Netto fără MwSt)

Majoritatea mașinilor aduse din Germania și vândute la noi sunt mai ieftine decât la plecarea din autohaus. Nu voi începe o nouă tiradă pentru că am mai vorbit despre motivele principale. În primul rând este vorba despre sutele de mii de kilometrii dați înapoi cu tupeu și nesimțire de samsari puși pe țepe.

Al doilea este ceva mai sofisticat. Un tabu despre care puțină lume vorbește. Fie pentru că nu știe cum se face, fie pentru că știe prea bine și profită de portița legală/fiscală. Aduc mașinile fără TVA, își pun un adaos de 700-1000 de euro și tot vin mult sub prețul din Germania.

Așa cum ai învățat aici să îți aduci singur mașina din Germania fără să îți iei țeapă, te învăț azi cum îți aduci o mașină cu un preț mai mic, adică fără TVA. Totul în câțiva pași simpli.

1. Ce hârtii îți trebuie?

Prima condiție este să ai o firmă înregistrată (SRL cu Cod Unic de Înregistrare CUI) cu acte în regulă pe care vei cumpăra mașina. Poate fi și firma unui cunoscut dacă nu ai tu un SRL, câtă vreme aveți o relație de încredere. Detalii la final (pct.6)

2. Cum faci plata?

Pregătești banii cash. Tu vei face plata personal la autohaus. Vei putea plăti și prin bancă din firmă dar comisioanele sunt măricele și durează cel puțin 24 de ore transferul.

3. Ce mașini se califică pentru cumpărarea fără TVA?

Cu un buget clar în minte te apuci de căutat mașina din Germania. Condiția obligatorie este ca mașina să aibă afișat prețul cu și fără TVA. Netto și Brutto. TVA trebuie să fie trecut ca deductibil. În versiunea germană scrie Mwst. ausweisbar în pagina descrierii detaliate.

4. Cum cumperi propriu zis?

Ai găsit mașina potrivită și hotărăști să o cumperi. Suni la autohaus și întrebi dacă sunt dispuși să vândă fără TVA pentru firmă românească. În teorie ar trebui să spună DA, pentru că suntem concetățeni ai Uniunii Europene cu o piață unică. Spune-le că știi legea europeană, iar în cazul în care spun DA, mergi și faci contract de vânzare-cumpărare, plătești, iei factura și vii acasă. Aici înregistrezi mașina în contabilitate și o înmatriculezi fără probleme, pe această firmă.

Însă nemții au luat destule țepe de la SRL-uri fantomă românești și vor spune foarte probabil că NU vând fără TVA pentru firme românești. Atunci citești mai departe.

5. Intermediarul.

Soluția este apelarea la o firmă înregistrată în Germania care să acționeze ca un intermediar care își asumă birocrația de a înregistra la autoritatea de finanțe germană – FinanzAmt – vânzarea fără TVA intracomunitară. Mai pe românește, nemții au încredere în firme nemțești pentru a vinde fără TVA. Procedura funcționează astfel:

  • contactezi intermediarul și îi spui firma pe care vrei să cumperi fără TVA. El o verifică online dacă există și are activitate pe baza CUI– codul unic de înregistrare al firmei de genul RO123456789.
  • Dacă îți dă OK-ul că e dispus să lucreze cu tine, mergi și cumperi mașina de la autohaus cu TVA inclus pe firma intermediară din Germania.
  • Firma intermediară ți-o vinde apoi mai departe către SRL-ul tău dar vei afla că vrea 20% din TVA. Așadar, dintr-o mașină de 11.900 de euro cu TVA deductibil inclus din Germania, valoarea fără TVA este 10.000 de euro, iar TVA 1900.  Din acești 1900, intermediarul te va taxa 380 (acesta este profitul său), iar tu vei căpăta pe loc restul de 1520 de euro. Comisionul pe care îl plătești acoperă ”coeficientul de obraz nemțesc” dar și răbdarea firmei intermediare care recuperează TVA-ul de la FinanzAmt abia după două luni de așteptare. În acest timp, FinanzAmt verifică dacă mașina chiar a părăsit Germania.

6. Ce urmează acasă? Cum o treci pe numele tău?

Legal, în teorie, nu o poți vinde mai departe din firmă către o persoană fizică (tu însuți) decât dacă aplici TVA la factură iar valoarea nu poate fi derizorie și nici mai mică decât cea de la cumpărarea din Germania. Partea bună este, că după un număr de ani de folosință, mașina poate fi vândută mai departe de către SRL-ul românesc la o valoare de factură mult mai mică, grație deprecierii pe care o poți aplica valorii de inventar. Până atunci o ții pe firmă sau poți face  un contract de comodat pe mașină pe termen nelimitat și chiar un contract de vânzare nedatat pentru a fi sigur că nu te păcălești. Nu contează dacă firma este sau nu plătitoare de TVA.

NOTE suplimentare:

a. Firme care fac intermediere găsești greu și NU garantez că vor fi serioase. Fiți cu băgare de seamă și nu dați banii din mână unor necunoscuți. Singurul intermediar activ pe care eu îl cunosc este Igor Strum, de la care am cumpărat o mașină în 2009. Vorbește și românește destul de bine pentru că vinde multor români. Cu siguranță samsarii români au rețele mult mai bine puse la punct și chiar firme înregistrate acolo pentru a deduce integral TVA.

b. Metoda descrisă mai sus funcționează (azi – aprilie 2012) și este 100% legală câtă vreme nu se modifică Codul Fiscal și legislația achizițiilor intracomunitare.

216 comentarii

  1. Dragon

    Am citit cu mare interes toate articolele tale despre „masina din Germania” si mai ales acesta. Intai vreau sa te felicit si sa iti multumesc pentru informatii.

    Ce conditii trebuie sa indeplinesc pentru ca firma din Ro sa nu trebuiasca sa plateasca TVA-ul pt. a inmatricula masina?

    Multumesc

  2. alx

    Mai, eu stiu ca la inmatriculare se cere dovada platii TVA in Germania daca este facture cu TVA sau in Romania daca este facture fara TVA. Special pentru a evita aceasta smecherie.

  3. Vlad S

    Multumesc pentru raspuns ,
    Inca doua intrebari scurte si ma linistesc, Xd sau tractiune spate , manuala sau automata???
    Multumesc inca o data pentru rabdare !

  4. Vlad S

    Salut George!
    Vreau in primul rand sa te felicit pentru articole foarte utile pe care le postezi.
    In al doilea rand as vrea sa iti cer un sfat:
    Vreau sa plec in Germania sa imi cumpar o masina ,problema ar fi ca sunt putin cam nehotarat cu privire la ce sa imi cumpar. Oscilez intre BMW seria 3 Audi A4 si poate chiar Mercedes C class(masina vreau sa aiba undeva in jur de 170 cp 2.0 D ,stiu ca mercedesul are un motor mai maricel). Fondurile pe care le am la dispozitie sunt undeva la +/- 15.000 Euro la care se mai adauga taxa de prima inmatriculare.
    Daca ai fi in locul meu pentru ce ai opta si de ce, te-as mai ruga sa iei in calcul si intretinerea, piesele etc.
    Iti multumesc si astept raspunsul tau,
    Vlad

  5. mutulica

    Eu am fost saptamana trecut sa cumpar masina la Munchen si mi-au zis ca imi dau TVA inapoi abia dupa ce la trimit actele de inmatriculare din Romania. Asa ca tot nu scapi de TVA, pe care oricum il platesti in Romania la inmatriculare.

  6. Dan

    Firma pe care cumperi masina trebuie sa fie platitoare de tva,adica sa aiba CUI de genul RO 462….,cele fara RO nu sunt platitoare de tva si nu pot face achizitii fara tva.
    Ce zici,George ? Asteptam si masini italiene pe blog… Merci

  7. manu

    Tocmai am făcut a 2-a oară acest pas, și vorbesc în cunoștință de cauză.

    Nu e nici o bătaie de cap, eu am luat-o fără TVA direct din Germania, iar aici am înmatriculat-o normal, fără să-mi ceară nimeni nimic. Acum am luat alta, și voi proceda la fel.

    Acum ideea este că da, nu e rentabil decât dacă te folosești de ea să produci, cu me cazul meu. Nu se simte RCA dublu la 1.6 hdi, și Casco mă costă fix la fel. Impozitul la fel.
    De vândut în următorii 5 ani nu se pune problema, deci sunt mai câștigat prin faptul că am luat-o cu 1500 EUR mai ieftină.

    Dar pentru mașini de fițe cu motor peste 2000 cmc (ne-utilitară) se simte bine la RCA fiind dublu, dar asta este, și când o iei cu 19% mai ieftină te bucuri.

  8. asdasd

    eu am facut aceasta operatiune in trecut cap coada si nu as mai face-o inca o data pentru ca in timp tva-ul economisit il platesti la statu roman sub diferite forme de taxe si impozite. mai jos argumentele:

    prima mentiune: din cate stiu firma din romania e foarte pasibila de amenda in situatia in care plateste in cash mai mult de 5.000 lei pe zi. Nu sunt contabil dar stiu ca nu ai voie sa scoti din casa mai mult de 5.000 lei pe zi parca pt a face plati cash. Oricum si pt firma din germania esti mult mai serios dc platesti prin banca.

    a doua mentiune: operatiunea cu tava/fara tva are o incidenta mai mare la masinile cu valoare mai ridicata pt ca asa si tva-ul este mai mare. Dar, cf codului fisvcal masina trebuie sa aiba cel putin 6 luni vechime sau 6.000 km pt a nu fi catalogata masina noua, pt care se plateste tva.

    a treia mentiune: e destul de improbabil dc nu cunosti pe cineva sa reusesti combinatia cu intermediarul firma germana.

    Intertinere ulterioara achizitiei: Pe masina aceea firma din romania va plati impozit si rca care sunt calculate pt firme si nu pt persoane fizice. spre exemplu, in cazul meu rca-ul in loc de 6OO RON m-a costat 1300 RON la Allianz. Idem casco. Idem amenda pt lipsa rovinietei spre exemplu

    La revanzarea masinii trebuie sa tii cont de valoarea de amortizare. Amortizarea se face in 3-5 ani in functie de optiune, iar in acest timp esti tinut de un anumit pret la care trebuie sa aplici tva. Revanzarea in urmatorii 3-5 ani nu este avantajoasa ca pret, plus ca firma va trebui sa plateasca din pretul primit toate darile catre stat adica impozit pe profit de 16%.

  9. Octavian Buruiana

    Suupeer Deeal !!! Eram in pragul de a-mi achizitiona o masina noua, ceea ce insemna ca imi luam teapa daca faceam targul. La 20.000 imi luam ceva fara pretentii, dar complet utilata. Hai sa va uitati ce va puteti (si ce imi pot lua la jumatate din suma) lua din autohaus-urile nemtesti!

  10. Gabriel Dinu

    @razvan e vorba de TVA-ul din Germania.
    @Ingineru Nu trebuie platit TVA_ul pentru ca este cumparata(masina,) pe firma. Se amortizeaza in timp, si pierde din valoare cu timpul, ceea ce a specificat George la pct 6.
    Metoda functioneaza si este rentabil pentru masini de peste 10000 Euro, dupa parerea mea, sau nu neaparat daca faci drumul des, sau au prieteni „pe afara”

    Bun tutorial George B. Multumim!
    Bafta!

  11. Cristi Groza

    Ca de obicei, la noi sunt o gramada de rahaturi, la propriu. O gramada de harțogăraie si batai de cap. In Germania trebuie sa ii areti la respectivul de la care cumperi ca esti platitor de TVA, iti face o factura si bine pa. Abia cand ajungi la noi incepe chinul.

    Diferenta crâncenă de mentalitate.

  12. radu

    George, un mic amanunt fiscal din romania. Firma care va cumpara din Germania masina, va trebui sa se inregistreze la fisc cu achizitia intracomunitara si automat trece la plata tva-ului lunar ( nu ptr masina, ci pentru vanzarile din Romania).
    Sunt niste proceduri mai dificile, dar se pot face.
    Cel mai bine, intrebati un expert contabil inainte de a face achizitia din Germania.

    Numai bine,
    Radu

  13. Gheorghe

    Daca esti inregistrat in Registru Operatorilor Intracomunitari si ai numar de TVA european, Autohus-ul ar avea dovada clara? Nu? Din cate stiu eu pot sa verifice numarul de TVA intracomunitar pe un site.

  14. Ingineru

    Nu sunt sigur că funcţionează metoda. Din câte ştiu, la înmatricularea maşinii trebuie să fie plătit TVA-ul. Dacă nu s-a plătit în Germania, se plăteşte către Statul Român.

  15. Dan

    Am o firma SRL, totul e ok, am activitate din 2004, venituri, profit, etc. Chiar voiam sa-mi cumpar o masina.

    Este posibil sa cumpar pe firma, din Germania sau din Romania, o masina NOUA fara TVA?

  16. Catalin

    Inainte de 2007 stiu ca se putea lasa o garantie la dealerul nemtesc – suma egala cu valoarea TVA pe care o recuperai apoi de la ei, dupa intrarea in RO. Banuiesc ca s-ar putea face la fel si acum.

Lasa un comentariu

Nume*:
Email*:
Website:
Comentariu*:
* Nume, Email si Comentariu obligatorii