Învaţă să conduci economic

Nimic nu te interesează cu adevărat când vine vorba de ecologie, dacă nu îţi procură şi un avantaj. Aşa că învaţă să conduci cu un consum mai mic de carburant şi să fii în acelaşi timp prietenos cu mediul. Nu trebuie decât să respecţi un set scurt de reguli şi vei observa cum începi să plăteşti mai puţin la pompă. O manieră economică de condus în oraş, chiar şi în Bucureşti mie mi-a redus consumul de la 11 la 7,5-8L/100km, iar în afară de la 6,5 la 5L/100km. Este o economie importantă care se adună. La un plin poţi aşadar economisi cel puţin 50 de lei, iar la cinci rezervoare unul îţi va veni gratis. Învaţă aşadar în şase paşi să îţi reduci considerabil cheltuiala cu carburantul.

Alege din start o maşină care se potriveşte necesităţilor tale dacă îţi place să conduci economic. Maşinile diesel sunt cele mai economice, însă nu neapărat în variante cu motorizări de 3.000 cmc, cu toate că sunt mult mai economice decât surorile pe benzină. Ideale sunt cele mici dotate cu turbină cu geometrie variabilă. Spre exemplu 1.5 dci de la Renault care ajunge până la 110 CP. Dacă vrei să mai şi sprintezi, preferatul meu este motorul de 2.000. Un motor suficient de puternic va urni mai uşor maşina şi va face implicit consumuri bune dacă nu este supra-solicitat. La motorizările pe benzină nu ai nevoie de mai mult de 1.800 cmc. Cu cât maşina este mai mare şi mai grea va consuma mai mult. În condiţiile în care preţurile carburanţilor cresc, eşti condamnat să îţi revinzi limuzina de 2 tone sau SUV-ul de 3 tone cu motoare mari la 10% din preţul de nou după doar câţiva ani. Aşadar, iată ponturile.

Pontul n°1: Îmbunătăţeşte felul în care schimbi vitezele
– Schimbă într-o treaptă inferioară de viteză la aproximativ 1.000 de turaţii pe minut. Cu cât menţii o turaţie mai mică, motorul consumă mai puţin. Nu schimba însă prea jos pentru că motorul intră în trepidaţii care nu sunt doar enervante, dar pot fi şi periculoase.

– Schimbă într-o treaptă superioară de viteză la 2.000 de turaţii pe minut la motoare diesel şi la 2.400 de turaţii la motoare pe benzină. Ideea este să eviţi sprint-ul motorului în funcţionarea cu turbină unde va consuma bineînţeles mai mult şi să îl menţii în zona cuplului ideal, unde motorul dă cel mai bun randament. Turbinele intră în funcţiune la motoarele diesel în jurul turaţiei de 2.000.

Pontul n°2: Condu constant
– Menţine viteza constantă de la 40 km/h. Orice frânare sau accelerare bruscă „strică” alunecarea lină a maşinii şi generează automat un consum suplimentar de carburant.
– Frânează cu motorul şi utilizează frâna de serviciu cât mai puţin posibil. În timpul frânei de motor, consumul scade drastic până aproape de zero, deoarece motorul funcţionează practic învârtit de inerţia volantei şi de transmisie, fără să mai arunce în pistoane amestec carburant. Dacă permiţi maşinii să alunece uşor înspre semafor vei economisi din nou carburant. Caz concret, la 50km/h în treapta cinci, ridici piciorul de pe acceleraţie cu cel puţin 100 de metri înainte de semafor şi cobori progresiv în trepte până ce frâna de serviciu devine o formalitate.

Pontul n°3: Gândeşte înainte să accelerezi
– Accelerează sprinten până ajungi la 50 km/h, când ar trebui să fii deja în viteza a patra sau a cincea. Motoarele bine echilibrate din fabricaţie suportă chiar 60 de km/h în treapta a şasea la o turaţie de 1.000. BMW-ul 320d pe care l-am condus eu făcea consumuri de 3-4L/100km noaptea în oraş în aceste condiţii.
– În oraş nu depăşi 50 km/h, în afara oraşului 80 km/h este o viteză foarte economică. Dacă nu ai o treabă urgentă, la 80 km/h poţi obţine consumuri uimitoare la drum lung. Cu un Renault Megane 1.5dci de 100CP am făcut de la Comarnic la Bucureşti (într-o uşoară pantă, ce-i drept) consumul fantastic de 2 L/100kmh. Pe autostradă recomand să nu depăşeşti 120. Aceste praguri depind de fiecare maşină în parte, aşa că învaţă-ţi maşina.

Pontul n°4: Accelerează şi decelerează lin
– Menţine o viteză constantă la coborârea unei pante. Frânarea cu frâna de serviciu şi motorul pe liber generează de asemenea un consum suplimentar.
– La urcare lasă maşina să piardă uşor din viteză, fără să blochezi circulaţia, ca să recuperezi de partea cealaltă a pantei. Din nou, mai puţin lucru mecanic, mai puţin carburant ars de pomană. Încearcă să nu scazi viteza sub 40 km/h.
– Nu accelera la coborârea unei pante.

Pontul n 5: Foloseşte motorul cu chibzuinţă
– Opreşte motorul dacă staţionezi mai mult de 30 de secunde. Atât carburant arde motorul la pornire, aşadar la un semafor de un minut merită să opreşti motorul, de îndată ce ai ajuns în coloană.
– Nu încălzi motorul, nici măcar iarna. Motoarele moderne nu au nevoie de pre-încălzire şi se încălzesc mult mai rapid până la temperatura optimă atunci când te pui în mişcare.
– Pleacă de pe loc de îndată ce ai pornit motorul.

Pontul no. 6: Întreţine-ţi corect maşina
– Verifică presiunea din pneuri lunar, o roată moale se freacă mai mult de asfalt şi generează automat un consum suplimentar.
– Dacă trebuie să foloseşti aerul condiţionat, nu seta temperatura la o diferenţă exagerată faţă de exterior. Adică niciodată pe 16 grade, spre exemplu pentru că atunci compresorul de aer condiţionat va funcţiona la putere maximă şi va „fura” până la 10-15% din puterea motorul şi implicit cel puţin 1 L/100km. Condusul cu geamul deschis generează acelaşi consum suplimentar ca şi aerul condiţionat dintr-un motiv diferit însă. Aerodinamica se schimbă, iar maşina întâmpină rezistenţă la înaintare dacă este condusă cu geamurile deschise după 40 km/h.
– Elimină din maşină încărcături inutile. Adică nu plimba un sac de ciment la nesfîrşit în portbagaj, pentru că fiecare demaraj şi frânare vor fi afectate de sarcina suplimentară.
– Elimină portbagajul de pe maşină sau suportul de schiuri dacă nu îl foloseşti. Fiecare element care opune rezistenţă la înaintare generează consum.
– Foarte important este să faci reviziile la timp, anual. Un motor cu ulei şi filtre curate funcţionează mai lin şi consumă mai puţin. Deasemenea nu folosi anvelope de iarnă vara, deoarece sunt moi. Cel mai bine este să foloseşti anvelope de vară, umflate corect şi cu un profil de tip H sau V.

Pont TURBO:
Motoarele cu turbină au nevoie de o atenţie specială. O manieră de condus economică va face ca turbina să nu intre decât rar în funcţiune. Asta nu e bine. Gazele nearse şi uleiul se vor aşeza periculos de mult pe palele turbinei şi rişti să te trezeşti cu turbina defectă doar din zgârcenie sau chibzuinţă exagerată. Poţi conduce economic dacă nu uiţi să turezi în sarcină motorul până la 4.000 de turaţii pe minut, aproape de roşu pe turometru, timp de zece secunde, măcar o dată pe săptămână. Cel mai util este însă un drum lung din când în când, care va curăţa admisia, motorul şi evacuarea şi îţi va reda câteva procente de putere „amorţite” în oraş.

Inspirat de tehnicile recomandate de Renault. Îmbunătăţit de experienţa personală.

120 comentarii

  1. Saiph

    Foarte interesante sfaturi. Se aplica si la un Logan pe benzina, 1.4? Daca folosesc prea mult frana de motor, nu risc sa stric ambreiajul? Si chiar e adevarata partea cu geamurile deschise, care consuma la fel ca aerul conditionat? Ca nu am mai auzit pana acum, si mi se pare extraodrinar

  2. iulian

    Articolul e interesant, dar are si unele scapari. Cum spunea si un coleg mai sus, pt 50 g benzina economisita sa opresti motorul 1 minut, nu prea se merita , zic eu. Cand o sa te lase electromotorul dupa atatea porniri o sa te usture mult mai rau la buzunar decat benzina economisita. Iar coborarea progresiva in trepte pana ce frana de serviciu devine o formalitate iar nu cred ca e o idee prea stralucita. De ce sa freci cutia aiurea cu retrogradari inutile? Oricum daca o dai pe liber nu strici nimic in afara de placutele de frana, care oricum sunt consumabile iar consumul este oricum mic in relanti. In schimb frana de motor uzeaza prematur cutia de viteze, planetare etc. Pentru cateva grame de benzina nu cred ca merita sa te stresezi cu astfel de manevre….nu de alta dar risti sa nu te mai concentrezi la trafic. :)).

  3. Schumi

    nu e foarte exagerat 2 la suta, dar probabil pe un drum bun, fara diferente de nivel, gume bune (de vara si presiunea adecvata) , si treapta a 5-a la 70km/h ~1500 – 2000 rpm.
    Dar oricum te cam saturi sa conduci asa multa vreme :(

  4. Razvan

    1. ~1000rpm pentru motor in sarcina e mult prea putin. Cel mai simplu se poate folosi functia de consum instantaneu, la masinile care au aceasta functie. Trebuie incercat sa se mentina indicatia acestuia cat mai mica si mai constanta.
    2. “O manieră de condus economică va face ca turbina să nu intre decât rar în funcţiune. Asta nu e bine. Gazele nearse şi uleiul se vor aşeza periculos de mult pe palele turbinei şi rişti să te trezeşti cu turbina defectă doar din zgârcenie sau chibzuinţă exagerată.”
    Partial corect. Turbina functioneaza cat timp se functioneaza si motorul. Doar ca la turatii mici ea are un aport prea mic la puterea dezvoltata de motor. Functionarea la turatii mici face ca reziduurile rezultate in urma arderilor sa se depuna pe palele turbinei , in loc sa fie impinse in sistemul de evacuare. In plus turbina este racita de uleiul din motor, care la turatii scazute are presiune scazuta si nu ofera lubrifiere si racire corespunzatoare. Din cauza exploatarii necorespunzatoare, multe motoare turbo au probleme cu turbina. Pentru acestea cred ca este mai potrivit un regim de functionare la o turatie la care se atinge cuplul maxim (~ 2000rpm la diesel)

  5. bogdand

    totusi faza cu opritul motorului la semafor mi se pare cam aiurea..se merita doar atunci cand stai aiurea pe loc in trafic si ceva mai mult de 5 minute..
    altfel intervine uzura motorului, care te costa ceva mai mult decat un plin.. in fine, fiecare cu piticii lui :)
    In rest misto post. Si la mai multe

  6. Pingback: Învaţă să conduci economic « masini sh

  7. Madalin

    Un adevarat profesor ai devenit in ale soferiei.

    Sfaturile tale de pana acum sunt importante pentru multi din noi.

    Multumim pentru inca un articol de milioane.

Lasa un comentariu

Nume*:
Email*:
Website:
Comentariu*:
* Nume, Email si Comentariu obligatorii

  • Mă găsiți pe:
  • facebook
  • twitter
  • youtube
  • RSS Feeds