Învaţă să conduci economic

Nimic nu te interesează cu adevărat când vine vorba de ecologie, dacă nu îţi procură şi un avantaj. Aşa că învaţă să conduci cu un consum mai mic de carburant şi să fii în acelaşi timp prietenos cu mediul. Nu trebuie decât să respecţi un set scurt de reguli şi vei observa cum începi să plăteşti mai puţin la pompă. O manieră economică de condus în oraş, chiar şi în Bucureşti mie mi-a redus consumul de la 11 la 7,5-8L/100km, iar în afară de la 6,5 la 5L/100km. Este o economie importantă care se adună. La un plin poţi aşadar economisi cel puţin 50 de lei, iar la cinci rezervoare unul îţi va veni gratis. Învaţă aşadar în şase paşi să îţi reduci considerabil cheltuiala cu carburantul.

Alege din start o maşină care se potriveşte necesităţilor tale dacă îţi place să conduci economic. Maşinile diesel sunt cele mai economice, însă nu neapărat în variante cu motorizări de 3.000 cmc, cu toate că sunt mult mai economice decât surorile pe benzină. Ideale sunt cele mici dotate cu turbină cu geometrie variabilă. Spre exemplu 1.5 dci de la Renault care ajunge până la 110 CP. Dacă vrei să mai şi sprintezi, preferatul meu este motorul de 2.000. Un motor suficient de puternic va urni mai uşor maşina şi va face implicit consumuri bune dacă nu este supra-solicitat. La motorizările pe benzină nu ai nevoie de mai mult de 1.800 cmc. Cu cât maşina este mai mare şi mai grea va consuma mai mult. În condiţiile în care preţurile carburanţilor cresc, eşti condamnat să îţi revinzi limuzina de 2 tone sau SUV-ul de 3 tone cu motoare mari la 10% din preţul de nou după doar câţiva ani. Aşadar, iată ponturile.

Pontul n°1: Îmbunătăţeşte felul în care schimbi vitezele
- Schimbă într-o treaptă inferioară de viteză la aproximativ 1.000 de turaţii pe minut. Cu cât menţii o turaţie mai mică, motorul consumă mai puţin. Nu schimba însă prea jos pentru că motorul intră în trepidaţii care nu sunt doar enervante, dar pot fi şi periculoase.

- Schimbă într-o treaptă superioară de viteză la 2.000 de turaţii pe minut la motoare diesel şi la 2.400 de turaţii la motoare pe benzină. Ideea este să eviţi sprint-ul motorului în funcţionarea cu turbină unde va consuma bineînţeles mai mult şi să îl menţii în zona cuplului ideal, unde motorul dă cel mai bun randament. Turbinele intră în funcţiune la motoarele diesel în jurul turaţiei de 2.000.

Pontul n°2: Condu constant
- Menţine viteza constantă de la 40 km/h. Orice frânare sau accelerare bruscă „strică” alunecarea lină a maşinii şi generează automat un consum suplimentar de carburant.
- Frânează cu motorul şi utilizează frâna de serviciu cât mai puţin posibil. În timpul frânei de motor, consumul scade drastic până aproape de zero, deoarece motorul funcţionează practic învârtit de inerţia volantei şi de transmisie, fără să mai arunce în pistoane amestec carburant. Dacă permiţi maşinii să alunece uşor înspre semafor vei economisi din nou carburant. Caz concret, la 50km/h în treapta cinci, ridici piciorul de pe acceleraţie cu cel puţin 100 de metri înainte de semafor şi cobori progresiv în trepte până ce frâna de serviciu devine o formalitate.

Pontul n°3: Gândeşte înainte să accelerezi
- Accelerează sprinten până ajungi la 50 km/h, când ar trebui să fii deja în viteza a patra sau a cincea. Motoarele bine echilibrate din fabricaţie suportă chiar 60 de km/h în treapta a şasea la o turaţie de 1.000. BMW-ul 320d pe care l-am condus eu făcea consumuri de 3-4L/100km noaptea în oraş în aceste condiţii.
- În oraş nu depăşi 50 km/h, în afara oraşului 80 km/h este o viteză foarte economică. Dacă nu ai o treabă urgentă, la 80 km/h poţi obţine consumuri uimitoare la drum lung. Cu un Renault Megane 1.5dci de 100CP am făcut de la Comarnic la Bucureşti (într-o uşoară pantă, ce-i drept) consumul fantastic de 2 L/100kmh. Pe autostradă recomand să nu depăşeşti 120. Aceste praguri depind de fiecare maşină în parte, aşa că învaţă-ţi maşina.

Pontul n°4: Accelerează şi decelerează lin
- Menţine o viteză constantă la coborârea unei pante. Frânarea cu frâna de serviciu şi motorul pe liber generează de asemenea un consum suplimentar.
- La urcare lasă maşina să piardă uşor din viteză, fără să blochezi circulaţia, ca să recuperezi de partea cealaltă a pantei. Din nou, mai puţin lucru mecanic, mai puţin carburant ars de pomană. Încearcă să nu scazi viteza sub 40 km/h.
- Nu accelera la coborârea unei pante.

Pontul n 5: Foloseşte motorul cu chibzuinţă
- Opreşte motorul dacă staţionezi mai mult de 30 de secunde. Atât carburant arde motorul la pornire, aşadar la un semafor de un minut merită să opreşti motorul, de îndată ce ai ajuns în coloană.
- Nu încălzi motorul, nici măcar iarna. Motoarele moderne nu au nevoie de pre-încălzire şi se încălzesc mult mai rapid până la temperatura optimă atunci când te pui în mişcare.
- Pleacă de pe loc de îndată ce ai pornit motorul.

Pontul no. 6: Întreţine-ţi corect maşina
- Verifică presiunea din pneuri lunar, o roată moale se freacă mai mult de asfalt şi generează automat un consum suplimentar.
- Dacă trebuie să foloseşti aerul condiţionat, nu seta temperatura la o diferenţă exagerată faţă de exterior. Adică niciodată pe 16 grade, spre exemplu pentru că atunci compresorul de aer condiţionat va funcţiona la putere maximă şi va „fura” până la 10-15% din puterea motorul şi implicit cel puţin 1 L/100km. Condusul cu geamul deschis generează acelaşi consum suplimentar ca şi aerul condiţionat dintr-un motiv diferit însă. Aerodinamica se schimbă, iar maşina întâmpină rezistenţă la înaintare dacă este condusă cu geamurile deschise după 40 km/h.
- Elimină din maşină încărcături inutile. Adică nu plimba un sac de ciment la nesfîrşit în portbagaj, pentru că fiecare demaraj şi frânare vor fi afectate de sarcina suplimentară.
- Elimină portbagajul de pe maşină sau suportul de schiuri dacă nu îl foloseşti. Fiecare element care opune rezistenţă la înaintare generează consum.
- Foarte important este să faci reviziile la timp, anual. Un motor cu ulei şi filtre curate funcţionează mai lin şi consumă mai puţin. Deasemenea nu folosi anvelope de iarnă vara, deoarece sunt moi. Cel mai bine este să foloseşti anvelope de vară, umflate corect şi cu un profil de tip H sau V.

Pont TURBO:
Motoarele cu turbină au nevoie de o atenţie specială. O manieră de condus economică va face ca turbina să nu intre decât rar în funcţiune. Asta nu e bine. Gazele nearse şi uleiul se vor aşeza periculos de mult pe palele turbinei şi rişti să te trezeşti cu turbina defectă doar din zgârcenie sau chibzuinţă exagerată. Poţi conduce economic dacă nu uiţi să turezi în sarcină motorul până la 4.000 de turaţii pe minut, aproape de roşu pe turometru, timp de zece secunde, măcar o dată pe săptămână. Cel mai util este însă un drum lung din când în când, care va curăţa admisia, motorul şi evacuarea şi îţi va reda câteva procente de putere „amorţite” în oraş.

Inspirat de tehnicile recomandate de Renault. Îmbunătăţit de experienţa personală.

112 comentarii

  1. Madalin

    Un adevarat profesor ai devenit in ale soferiei.

    Sfaturile tale de pana acum sunt importante pentru multi din noi.

    Multumim pentru inca un articol de milioane.

  2. Pingback: Învaţă să conduci economic « masini sh

  3. bogdand

    totusi faza cu opritul motorului la semafor mi se pare cam aiurea..se merita doar atunci cand stai aiurea pe loc in trafic si ceva mai mult de 5 minute..
    altfel intervine uzura motorului, care te costa ceva mai mult decat un plin.. in fine, fiecare cu piticii lui :)
    In rest misto post. Si la mai multe

  4. Razvan

    1. ~1000rpm pentru motor in sarcina e mult prea putin. Cel mai simplu se poate folosi functia de consum instantaneu, la masinile care au aceasta functie. Trebuie incercat sa se mentina indicatia acestuia cat mai mica si mai constanta.
    2. “O manieră de condus economică va face ca turbina să nu intre decât rar în funcţiune. Asta nu e bine. Gazele nearse şi uleiul se vor aşeza periculos de mult pe palele turbinei şi rişti să te trezeşti cu turbina defectă doar din zgârcenie sau chibzuinţă exagerată.”
    Partial corect. Turbina functioneaza cat timp se functioneaza si motorul. Doar ca la turatii mici ea are un aport prea mic la puterea dezvoltata de motor. Functionarea la turatii mici face ca reziduurile rezultate in urma arderilor sa se depuna pe palele turbinei , in loc sa fie impinse in sistemul de evacuare. In plus turbina este racita de uleiul din motor, care la turatii scazute are presiune scazuta si nu ofera lubrifiere si racire corespunzatoare. Din cauza exploatarii necorespunzatoare, multe motoare turbo au probleme cu turbina. Pentru acestea cred ca este mai potrivit un regim de functionare la o turatie la care se atinge cuplul maxim (~ 2000rpm la diesel)

  5. Schumi

    nu e foarte exagerat 2 la suta, dar probabil pe un drum bun, fara diferente de nivel, gume bune (de vara si presiunea adecvata) , si treapta a 5-a la 70km/h ~1500 – 2000 rpm.
    Dar oricum te cam saturi sa conduci asa multa vreme :(

  6. iulian

    Articolul e interesant, dar are si unele scapari. Cum spunea si un coleg mai sus, pt 50 g benzina economisita sa opresti motorul 1 minut, nu prea se merita , zic eu. Cand o sa te lase electromotorul dupa atatea porniri o sa te usture mult mai rau la buzunar decat benzina economisita. Iar coborarea progresiva in trepte pana ce frana de serviciu devine o formalitate iar nu cred ca e o idee prea stralucita. De ce sa freci cutia aiurea cu retrogradari inutile? Oricum daca o dai pe liber nu strici nimic in afara de placutele de frana, care oricum sunt consumabile iar consumul este oricum mic in relanti. In schimb frana de motor uzeaza prematur cutia de viteze, planetare etc. Pentru cateva grame de benzina nu cred ca merita sa te stresezi cu astfel de manevre….nu de alta dar risti sa nu te mai concentrezi la trafic. :)).

  7. Saiph

    Foarte interesante sfaturi. Se aplica si la un Logan pe benzina, 1.4? Daca folosesc prea mult frana de motor, nu risc sa stric ambreiajul? Si chiar e adevarata partea cu geamurile deschise, care consuma la fel ca aerul conditionat? Ca nu am mai auzit pana acum, si mi se pare extraodrinar

  8. emba

    @iulian: Domnul Buhnici are dreptate, in toate punctele. Merita oprit motorul la un stop de cel putin 15s. La motoarele moderne electromotoarele sint foarte fiabile, iar pornitul in sine, contrar legendelor din anii ’70-’80, nu consuma mai multa benzina. Frina de motor este de asemenea un factor important, deoarece in clipa cind ai luat piciorul de pe acceleratie, consumul instantaneu este zero, se taie complet admisia de combustibil. Nu se uzeaza cutia de viteze, fiindca unei cutii ii este indiferent in ce treapta se afla. Nici ambreiajul nu se uzeaza, daca in mod corect, iei piciorul de pe ambreiaj. Cu timpul acest stil de condus va deveni rutina si te poti concentra la trafic.
    Cred ca mai ales intr-un oras ca Bucurestiul s-ar putea ecoonomisi mult combustibil, daca soferii ar conduce mai cu cap, si mai civilizat.

  9. Luci

    Emba,cine ti-a spus tie ca daca iei piciorul de pe acceleratie,consumul scade instantaneu pana la zero.Asta este o prostie.Daca consumul ar fi zero,masina nu ar functiona.Mie mi-a spus taicamiu,care e mecanic de 20 de ani.In rest articolul este OK:D

  10. iulian

    emba, sunt de acord cu faptul ca electromotoarele moderne sunt fiabile si rezista mult, insa toate au o limita. Odata si odata se va strica si el, iar daca tu pornesti de fiecare data cand stai 15s, nu faci decat sa-i grabesti sfarsitul. Chiar ti se pare ok sa opresti si sa pornesti motorul de 30-40 ori, de exemplu pe Stefan cel Mare intre Victoriei si Obor? Mie sincer imi suna a aberatie. Nu contest faptul ca se economiseste carburant, dar nici nu sunt de acord cu aceasta masura.
    Referitor la ambreiaj si el se uzeaza direct proportional cu utilizarea lui. Tocmai de aceea el nu te tine o viata, ci in functie de km parcursi si de maniera de condus. Daca tu faci frana de motor la fiecare semafor chiar crezi ca o sa te tina mai mult decat la unul care da pe liber si nu foloseste cutia de viteze si ambreiajul deloc? Ma indoiesc. Intreaba orice mecanic daca e indicat sau nu sa faci frana de motor la semafor, pe carosabil uscat.

  11. emba

    @Luci: Daca ai o masina cu computer de bord, vei observa ca daca iei piciorul de pe accelaratie consumul indicat este zero. Motorul nu se opreste fiindca este miscat de masina aflata in miscare, adica frina de motor. De altfel, de la sfirsitul anilor ’80 motoarele sint controlate elctronic, astfel e foarte usor de taiat alimentarea cu combustibil.
    @iulian: daca te raportezi la circulatia infernala din Bucuresti (adica asta nu e circulatie:)) nu functioneaza chestia cu frina de motor. Regula se aplica la drum intins in afara localitatilor, sau in localitati cu o circulatie fluida, unde poti anticipa comportamentul coloanei de masini. Desigur pentru o reactie rapida la conditiile de trafic regulile de economisit carburant trebuie incalcate, asta e. Pentru a putea conduce preventiv si econom prima regula, si cea mai importanta este: lasa citva metri in plus distanta fata de masina din fata, dar cum am mai zis, nu functioneaza la traficul din orasele mari din Romania (aici includ atit capitala cit si celelalte orase mai mari cum ar fi Constanta, Timisoara, Brasov, Cluj, etc).

  12. emba

    Apropo de mecanicii din Romania, multi sint depasiti de nivelul tehnic al masinilor. Altii ar sti dar nu au la dispozitie aparatura si sculele necesare, iar altii sint pur si simplu incompetenti (astia cred ca sint oricum majoritatea). Eu incerc sa filtrez ce aud de la un mecanic, fiindca acesta are interese divergente fata de ale mele, ca si client al lui. Daca nu incearca sa ma insele cu buna stiinta, sansele sa faca o greseala majora sint relativ mari.

  13. George Buhnici

    Pertinente majoritatea comentariilor de aici. Menţiuni speciale pentru Lucian, emba şi Răzvan. Vă mai ofer însă câteva elemente demne de evaluat. Spre exemplu faptul că în momentul când cutia de viteze este în poziţia neutră, motorul funcţionează în relanti şi consumă nu doar ca să se învârtă, dar şi pentru a pune în mişcare alternatorul pentru lumini sau aer condiţionat şi pompa de servo pentru frâne, direcţie… etc.

  14. Adina

    10 sfaturi pentru a conduce mai eficient

    1.Menţineţi-vă vehiculul în stare bună de funcţionare şi verificaţi periodic nivelul de ulei.
    2.Verificaţi lunar presiunea anvelopelor.
    3.Îndepărtaţi greutăţile inutile din portbagaj sau de pe locurile din spate.
    4.Închideţi geamurile, în special la viteză mare, şi demontaţi portbagajele exterioare goale.
    5.Folosiţi aerul condiţionat numai dacă este necesar.
    6.Începeţi să conduceţi imediat după ce porniţi motorul şi opriţi-l când staţionaţi mai mult de un minut.
    7.Conduceţi cu viteză rezonabilă şi mai presus de orice, conduceţi lin.
    8.Când acceleraţi, schimbaţi treptele de viteză cât de repede posibil.
    9.Incercaţi să anticipaţi fluxul de trafic.
    10.Luaţi în considerare posibiliatea de a utiliza maşina împreună cu colegii în drum spre serviciu

    Toate sfaturile de mai sus fac parte dintr-o campanie lansata in UE prin intermediul retailerilor de carburanti. Mesajul nu a fost preluat de presa din Romania. Cred ca a 10-a sugestie e foarte interesanta.

  15. nelimitat

    păcat că nu am maşină care să merite economie… la dacia mea nici nu mă mai obosesc. Are o grămadă de lipsuri aşa că nu are rost.

    Mersi pentru sfaturi totuşi. Poate când o să-mi iau altă maşină o să le pun în aplicare.

  16. Florin

    De luat masini NUMAI diesel, cu hidrogen sau cu aer comprimat (au aparut pompe sau sunt locatii industriale care pot functiona ca pompe).

    La masini frantuzesti poate e altfel :) dar la diesel sunt reguli:

    La prima viteza si a doua NU conteaza la ce turatie le schimbi (cat mai rapid); viteza a treia trebuie schimbata la minim 1500 rpm; viteza a patra – minim 1800, viteza a 5-a – minim 1900.

    Daca schimbi sub valorile astea sub-turezi motorul. Pentru ‘curatare’ se schimba sportiv vitezele, pe la 3500 rpm si/sau mers cativa km cu turatie peste 2500 rpm.

    De mers constant la valoarea cuplului maxim (scrie in cartea tehnica, probabil 1900 rpm, unde consumul e minim).

    De alimentat de unde alimenteaza masinile mari (flux mare, toti ceilalti doar revand, cu mici exceptii), dar cu motorina TOP.

  17. Radu

    am si eu o parere, recent am dus masina la revizie , si din cauza mersului sub-turat ( cu gandul la economie ) mi se aprinde martorul de la filtrul de particule diesel, care ar insemna spun “specialistii” ca ar fi din cauza asta , mers subturat, carburant prost ( desi bag doar petrom ), si mersul in oras se zice ca ar grabi mult procesul asta , de aceea trebuie sa merg cu masina 10-15 min in treapta 4 sau 5, la 2000 ture ( asa scrie in cartea tehnica ) pentru a se regenera acest filtru, asa ca in cazul meu , se aplica mai putin , in special in oras acest mers la turatii mici

  18. Pingback: Sfaturi pentru a conduce cat mai economic : MOTORSTORY

  19. Bogdan

    Eu schimb vitezele la diesel la 2500 de rpm in medie pentru ca apoi turometru sa cada in 2000 de rpm si astfel masina merge mai aerisit, nu imi fac probleme ca se depun particule pe turbina, care de altfel sufla ca in prima tinerete si nici nu ma gandesc sa am probleme cu injectoare si alte chestiuni pe la motor. Mentionez ca sunt posesor al unui Peugeot 406 din 2000 cu motor de 2.0 HDI si 110cp si masina are 255.000 de km(pana acum) :P si daca merg cu ea lin obtin un consum destul de bun… By The Way sunt placut impresionat de acest blog , tine-o tot asa esti la favorite ;)

  20. daniel

    Mai mult consuma o masina daca subturezi motorul. In general la diesel vitezele se schimba la 2500 de turatii astfel incat acul turometrului sa cada pe 2000 de ture.

  21. Radu - Marian

    Ai perfecta dreptate insa aici da-mi voi te rog sa te contrazic!

    “Nu încălzi motorul, nici măcar iarna. Motoarele moderne nu au nevoie de pre-încălzire şi se încălzesc mult mai rapid până la temperatura optimă atunci când te pui în mişcare.
    - Pleacă de pe loc de îndată ce ai pornit motorul.”

    Aceast sfat este principalul factor de uzura al motorului. Sa si argumentez de ce: ungerea componentelor (uleiul inca nu este cald, etc, etc0 nu este inca efectuata si se face la parametri optimi. – mai pe romaneste se freaca metal pe metal si apare uzura. indiferent de tipul motorizarii si indiferent de vechime! Stati macar 3 minute cu motorul pornit inainte de plecare.

    Radu

  22. Pingback: Links - 01.07.2007 -- fulgerica’s blog

  23. add

    nu-s de acord cu cateva chestii…

    - un motor pe benzina turat sub 1800 consuma mai mult ca la 2000, sa-l duci la 1000 e nasol si pt tine si pentru el
    - iarna nici mie nu-mi trage primele 2 minute… cateodata e posibil sa-mi moara intr-a doua daca nu apas ambreiaju si-i mai dau un sprit. si e noua
    - daca schimbi la 2400 cand motorul are cuplu d ela 3000 in sus ce-ai facut? unde mai e placerea de-a conduce? te chinui aiurea.

  24. AlexM

    Sfaturile sunt bune insa trebuie adaptate de la masina la masina.

    Sunt corecte sfatrile cu accelerari line, decelerare pe cat posibil din frana de motor si mentinerea motorului in zona de cuplu ridicat.

    Dar mare atentie la “traducerea” acestor idei in “schimba cat mai repede”, mergi in treapta – 5 a la 1000 RPM pentru ca nu se aplica la toate masinile (unele nici nu au 5 trepte de viteza).

    De exemplu la Honda Accord, motor benzina aspirat (nu e turbo), 2 litri cuplul maxim este la 4000RPM. Cu motorul asta numai economie nu faci schimband la 1800RPM in treapta superioara.

    La Peugeot 206, motor 1,1 litri benzina cuplul maxim este la aproximativ 2600 RPM. Asta se simte destul de bine daca schimbi “cat mai repede”.

    Asa ca mai adaugati un sfat: “Cunoaste-ti propria masina!”

  25. Bloghita

    Da, ai dreptate. Dar daca ai un Logan, pana stai pe injectie (sa se stinga becul de pe bord) stai cam 5 secunde. La un semafor, cel putin in Brasov nu dureaza mai mult de 60 de secunde. Si daca nu esti primul la semafor, degeaba il opresti. Dar oricum, mai economic este schimbarea vitezelor la turatia de consum minin (care scrie in cartea tehnica a masinii). Si chiar asa, la ce conduc eu (Logan 1.5 DCI) nu merita sa opresc motorul la fiecare semafor, si oricum nu prea mai sunt in Brasov. S-au facut multe sensuri giratorii.

  26. sly2

    recomandarile oricum sunt bune, eu le aplic din instinct deoarece merg mult, scot un consum mixt de 5.5l cu dacia 1310 (80% extraurban).
    sunt insa greu de aplicat pe drumuri unde ai multe rampe/pante sau in conditii de trafic aglomerat. acolo nu mai intru in consumul acesta.

  27. andi

    In primul rand diesel este pentru tractoare. LA diesel toate piesele sunt mai scumpe precum injectoare, pompe inalta si joasa presiune, cel putin astea sigur vor pica din cauza motorinei proaste din romania, si astea costa mii de euro, pretul carburantului muuult mai scump decat benzina. Diesel merita doar din punct de vede ar consumului care si ala e mai mic cu cativa L decat cea pe benzina, deci dieselu e bun la consum dar te inteapa pe cealalta parte prin service si la pretul carburantului. CU una pe benzina nu ai cum sa gresesti. Si un motor consuma mai mult carburant la pornire decat daca ar sta la relanti.
    Iar pentru Luci care i-a spus taicasul mecanic de 20 ani ca un motor consuma mereu ca altfel nu ar functiona e tipic romanesc “i-a spus un vecin lu tata” / “mi-a spus mie tata”
    Omule in frana de motor injectia este taiata pana cand turatia ajunge la relanti.

  28. Marius

    Pentru “andi”: cu un motor diesel care este alimentat numai dintr-un peco serios, la care treptele de viteză sunt schimbate între 2500 – 3000 rtp, nu vei avea nici o problemă 500.000 km, când pur şi simplu motorul s-a săturat de mers şi este uzat în toate componentele sale.

  29. lee

    Imi cer scuze ca nu am citit chiar toata discutia si sper sa nu repet, in cazul in care s-a mai spus.

    Pe cei care spun ca este “o prostie” consumul 0 (zero) in cazul mersului in decelerare (a nu se confunda cu frana de motor prin retrogradarea treptelor de viteza), ii rog sa puna mana si sa mai studieze – sper sa nu fie interpretata ca o jignire aceasta recomandare. Nu vorbim despre motoare cu carburator(desi exista variante si in acest caz) ci despre motoare cu injectie (fie ele benzina sau, diesel). Cum spuneam, in cazul decelerarii – masina intr-o treapta de viteza, de preferat IV sau V unde raportul de transmisie este aproape unitar si permite o “alunecare” pe o distanta cat mai mare- injectia de combustibil este SUPRIMATA. Pe forumuri auto veti gasi aceasta informatie sau, chiar in manuale care trateaza subiectul – sisteme de injectie.
    La ce spunea Razvan pe la inceputul discutiei, am o singura precizare legata de “ungerea axului turbinei”: la turatie mica, presiunea in sistemul de ungere, nu scade la un nivel care sa nu mai asigure lubrifierea axului decat daca, exista probleme (uzuri) ale sistemului amintit. Daca nu exista aceste uzuri, lubrifierea tuturor componentelor se face normal in toata plaja de turatii.

  30. lee

    Daca mai exista sceptici, cu privire la consumul 0 in decelerare, ii rog sa incerce macar ceea ce spuneam mai sus; sa lase masina sa curga (luat piciorul de pe acceleratie) intr-o treapta de viteza (nu treapta I), pana ce turatia scade in jurul valorii de +/- 1200rpm (fara frica, pentru ca motorul nu se va opri si nici nu se va “balbai”) si cu siguranta vor simti momentul in care injectia va fi reluata.

  31. alex

    daca o sa mergi cu 50 km/h in treapta V e moarte sigura pentru motorul ala.unde mai pui ca daca vrei sa faci o depasire trebuie sa retrogradezi.

  32. MIHAI

    MAI SUPER ESTE SA ITI EI O MASINA CU CUTIE AUTOMATA DSG DISPONIBILA LA VW , AUDI SEAT CARE TE VA SCUTI SA TOT URMARESTI TUROMETRUL . VEI CONDUCE ATAT DE DEGAJAT INCAT VEI CREDE CA JOCI NEED FOR SPEED . AM UN VW CADDY LIFE CU DSG SI POT SPUNE CA SUNT SUPER MULTUMIT DE SCHIMBUL DE VITEZE SI DE EA IN GENERAL . FATA DE UNA CU CUTIE MANUALA CONSUMUL CRESTE CU CIRCA 1L .

  33. Florin

    in mare de acord, geam deschis, bare deasupra, eleron necorespunzator, spoiler necorespunzator deasemenea franeaza masina prin stricarea aerodinamicii, nu degeaba se fac teste de aerodinamica la proiectare…tot ce tine de frecare, cu aerul, cu asfaltul, mai mult decat este cazul(cele de mai sus, pneuri fara presiune corespunzatoare, greutate mare inutila..) logic ingreuneaza inaintarea masinii, deci trebuie calcata pedala, deci consum….cu opritul motorului, nu stiu, dar parca ma doare sa-i dau cheie de 20-30 ori pe zi, sau chiar mai mult…am SUZUKI SWIFT 1.3 16V, din 2002…frana de motor folosesc regulat, parca scade consumul, mi s-a zis ca este ardere pe nus” ce intoarcere de gaze nearse, care fara frana de motor, ies pe teava de esapament, adica pierdere de conbustibil…consum extern 4.7 exterior, dar am scos si 4, condus agresiv, CLUJ-IASI,prin CHEI BICAZ, in treapta 4, turat maxim,5-6000 ture…ma grabeam…acelasi traseu, cu treapta 5, consum 5.4/100, de ce? cica treapta 5 e de mentinere a vitezei, cu crestere lina,fara srint, chiar daca masina poate, si la sprint dai 4, asa-i motorul facut sa mearga bine…

  34. sip

    Foarte bun articolul.
    Merg si eu cu masina de vreo 37 de ani si-ti dau perfecta dreptate. Nu e vorba de zgarcenie, cum mai spunea cate unul, este vorba de condus economic, lucru ce nu-l face oricine.
    Apropo, maine particip la un Concurs “Eco Challange” initiat de Honda si o sa-ti aplic, cat va fi posibil sfaturile.
    Si inca ceva, am obtinut si eu consum de 2,5 l/100km pe traseul Petrosani-Tg Jiu,(se coboara putin – dus intors 3,4 l/100km).
    Mergand constant, si tot timpul la cuplul maxim, obtin cand vreu 3,4 litri/100km, cu un C4 Cupe, diesel, de 110cai. Mai multe detalii gasiti aici: http://www.serbionel.ro , cautati date despre “Sofronica” – asa am botezat-o, si sa stiti ca sunt extrem de multumit de ea .
    Apreciez si sfaturile ,sintetizate -cele 10-, ale lui Adina chiar daca au fost preluate din alte surse.
    O zi buna !

  35. SIP

    Revin, sfaturile sunt grozave, voi puneti-va putin bibilica sa gndeasca . Depind toate de ce masina aveti. Una este daca e diesel sau pe benzina , una este daca are 1400-1500 – 2000 2200- 3000 sau mai stiu eu cat, daca vreti consumuri mici luati-va masini pana in 2000cc, diesel, preferabil 1400-1500.

    Omul merita felicitari pentru articol !
    Si inca ceva . Nu trebuie sa urmati toate sfaturile (ex.oprit ,motorul la semafor)doar cei care sunt intradevar zgarciti . Esenta este ca asa se economiseste COMBUSTIBIL. Si vreau sa retineti un aspect: traficu in Bucurestiul este o exceptie pentru Romania, poate mai sunt cateva orase mari, dar nici pe departe cu traficul Bucurestean.

  36. robert

    vrei o masina economica ptr bucuresti i ati un SMART,o masina electrica de exemplu …ceea ce vreau sa va spun ca masinilor diesel nu le plac subturarile schimburile de viteze trebuiesc facute la 2500 turati minimi eu ajung si la 3000 3500 de turati in unele cazurii ptr ca cele mai periculos ptr diesel sunt depunerile iar de mergi economic aproximativ la 60000 de mii de km te miri de ce ai probleme…

  37. mihai

    cineva a spus ca masina nu consuma la franarea de motor,e gresit…atunci de ce acul turometrului urca la aceasta manevra?Nu cumva dn cauza ca arborele se invarte si implicit absoarbe carburant,deci consuma.Referitor la pornirile dese inafara de uzura demarorului se adauga si un regim de pornire in care motorul trage o cantitate mai mare de carburant decat ar consuma masina sa zic 1 min la semafor,deci nu se merita,spre exemplu la o bariera gestul se justifica.

    1. George Buhnici Autor

      În acel moment intră în motor doar aer, de aceea consumul e zero. Dacă ar intra şi combustibil şi s-ar face combustia, la acea turaţie motorul ar propulsa maşina şi nu ar frâna-o. Nu motorul trage carburant, ci computerul decide cât aruncă în amestecul combustibil.

  38. Pingback: Calificat in semifinale « sip " to be or not to be "… blogger

  39. Pingback: Cum să conduci sănătos şi să câştigi | George Buhnici

  40. Dan

    Eu aplicam metoda asta de condus de ceva timp, iar acum am dat peste acest articol, care mi se pare foarte bun. Oricum am reusit sa scot un consum de 3.9 in afara orasului, iar in oras intre 4.7 si 5.5 .Thanks.

  41. Roxy

    Am un opel vectra din 2003 2,2cm cu 195000km in bord, si cam de un an in coace a inceput sa creasca consumul adica undeva la 11/100km de la 7-8/100km. Cu toate ca am incercat sa conduc economic adica cu frana de motor, si o las sa curga lin fara sa o bruschez.Imi puteti spune ce ar trebui sa fac sau daca trebuie sa merg la mecanic sa ii faca un control….

  42. Mihai

    Am si eu un peugeot 406 2.0HDI si azi mi s-a aprins martorul din bord ” catalizatorul ” daca poate cineva sa imi spuna cauza pentru care s-a aprins. mentionez ca de multe ori merg subturat 1500 RPM cu a 4-a … ce este de facut si daca se poate remedia in afara service-ului ( unde fac experimente pe masina ta ca nu sunt buni de nimic cei din service )
    Multumesc si drum bun tuturor

  43. PaulS

    Majoritatea sfaturilor sunt bune si le practic. Nu sunt de acord cu opritul motorului la semafor (sunt foarte putine care au timpul pe culoarea rosie suficient de mare astfel incat sa fie justificata oprirea si sunt si mai putine cele cu afisajul timpilor care ar fi de mare ajutor pentru aceasta regula de economie). Cu incetinitul prin schimbatul din treapta in treapta pana aproape de oprire iarasi nu sunt de acord. Sa schimbi de 5 ori pana in semaforul rosu si iar de 5 ori la plecarea de la semafor e destul de incomod pentru sofer si inseamna uzura suplimentara pentru cutia de viteze. Eu o las in viteza in care sunt sau retrogradez maxim o treapta.
    O distanta suficienta fata de masina din fata poate salva un demaraj (30l/100km fata de 5-10l/100km – o incetinire si o accelereare usoara).
    Ex.: Masina din fata opreste la o trecere de pietoni. Daca esti cu ochii in teava de esapament sigur vei opri si tu, la 20 de cm de ea sau chiar in ea. Daca privesti inaintea masinii din fata si ai o distanta suficienta fata de ea, vei observa pietonul care traverseaza. Astfel ai loc sa incetinesti (50-30km/h) fara sa opresti (50-0km/h). Asta inseamna economie si e un caz asemanator cu semaforul prins pe verde.
    O masura de care nimeni nu a amintit este rulajul pe liber la intrarea in localitati. De la 120 km/h la 50-60, din inertie, se mai parcurge cel putin 1 km. Pe acest kilometru consumul va fi de ~1.2l/100km fata de ~6.5l si franat brusc in dreptul indicatorului de intrare pana se incing rotile. La un drum de 500 km se economisc ~2.5l cu care se mai pot rula in jur de 50 km. Asta nu e valabil si pentru cei care se grabesc.

    Recorduri personale cu un Logan 1.4 MPI:
    Nehoiu – Bucuresti (via Buzau) 3.9 l/ 100km (producatorul zice 5.5) 100 km/h afara si 60 in localitate si AC pornit 1/2 din drum.
    Braila – Otopeni 4.3l/100km (3 persoane + portbagaj & bancheta full si AC pornit tot drumul).
    Raportat la consumul instantaneu cel mai economic stil de condus este pe pilot automat (pt cei care au) cu 90km/h. Astfel viteza medie e rezonabila dar nu stiu pe cine tine rabdarea sa mearga afara cu 90 si pe cine tine norocul sa mearga in localitate cu 90

  44. Alex

    Foarte bune sfaturi dar am o singura obiectie. Daca opresti motorul la semafor, in momentul in care il pornesti consumi mai mult decat ai sta 5 minute pe liber + ca e daunator motorului sa il pornesti de 200 de ori pe saptamana…

  45. cosmin

    Daca vreti un consum foarte mic atunci…..luativa o bicicleta si cu siguranta nu veti avea nici o grija cu privinta la consum. M-i se pare o MARE prostie sa mergi cu motorul subturat pt ca risti sa faci o econumie in minus la bani cand ti-se v-or strica injectoarele sau turbina. Subturarea motorului=moartea motorului, intrebati orice mecanic cu experienta si o sa va mirati de cati clienti “economici” are parte intr-o luna si cu siguranta nu v-a veti mai lua dupa toate prostiile care le posteaza uni pe net in lipsa de cunostiinta.
    Oricum decizia va apartine in totalitate, va zgarciti la 1l de combustibil /100km dar o sa ii dati de 100 de ori mai mult la service-uri ca sa va reparati masina din cauza “inocentei” d-voastre.

    L.E. Prin acest comentariu nu am vrut sa ofensez/jignesc pe nimeni este pur opinia mea si trebuie considerata ca atare. Stima

  46. vlad

    da , exact de aia au inventat astia la masinile noi sistem ce opreste singur motorul cand tii piciorul apasat pe frana(cand stai pe loc) deaia ca consuma mai mult cand sta 1 min la semor decat o pornire…zic si eu…

  47. iulian

    Ar trebui mai intai sa cunosti graficul motorului tau si apoi daca il intelegi vei sti cum sa conduci economic.La un turbo diesel cuplu maxim sa zicem e de la 2000 de turatii pana la 4000 (este un exemplu).pt a merge economic va trebui sa schimbi vitezele f rapid la 3000 de ture ca sa cazi pe 2000 unde e cel mai bun consum si nesubturata .Atentie la diesel repede nu inseamna pedala la fund si la jumate pt a nu face alt rau turbinei,sau mai bine zis dupa 2000 poti calca la fund pedala.La benzine e f simplu dar tot va trebui sa stii zona de cuplu dupa grafic pt a o putea conduce f bine ,mersul subturat la benzina provoaca niste vibratii ale masinii si vei sti atunci so schimbi in caz ca nu te pricepi.Pentru a merge economic e bn sa nu incalzesti motoru pe loc la diesel dar nu e bn sa pleci chiar imediat va trebui macar 1 min sa o lasi sa se unga bine.La semafor e f bn sa opresti si motoru deea sa inventat mai nou acea optiune care face ca singura masina sa se opreasca la relanti si porneste cand bagi in viteza,la daciile vechi nu e valabil pt ca nu te poti baza pe electromotor:)),inca un sfat este sa tineti mereu calculatorul pe consum instant si incercati sa nu accelerati aiurea tre sa aduci masina la viteza dorita urmaresti daca esti pe turatiile de cuplu si nesubturat iar daca esti nu mai atingi f mult pedala ci cat sa mentii acea viteza .La benzina daca mergi subturat ai putea strica cutia dar asta daca esti surd sau nu simti ca face ca trenu :) benzina are cuplu maxim la turatie mai mare si va trebui sa folosesti masina mai turata daca e mai grea sau ai incarcatura daca e goala nu e nevoie poti sa mergi la turatii mici pt un consum mai mic .

  48. ioan

    Buna
    Foarte frumoase sfaturile, dar asa cum ati mentionat si dumneavoastra, trebuie tinut cont si sa “sanatatea“motorului diesel. Aveam un passat 1.9 diesel, si conduceam masina foarte economic, ajungeam pe drumuri cu destue gropi si opriri, sa scot un consum intre 4 si 5 la mixt. Dupa aproximativ 5 luni am constat ca masina porneste mai greu la cald decat la rece. La rece pornea la sfert de cheie, la cald nu. Asa ca merg la un mecanic, care m-a cam speriat si mi-a spus ca se poate sa nu mai fie bune injectoarele, sau pompa de injectie. Am vorbit cu un prieten si i-am zis de problema pe care o am, si el mi-a zis asa intr-o doara sa incerc sa conduc masina turata pentru un timp sa vad daca apare vre-o diferenta…. Si intr-adevar dupa aproximativ 2 saptamani de condus cu masina turata, undeva in jurul a 3000 de turatii masina mea pornea aproape tot timpul la cald la sfert de cheie. Dupa o luna aproape nu mai aveam problema cu pornitul la cald.
    Sfaturile pe care le-ati dat sunt foarte pertinente, dar mie mie se pare ca unele dintre ele nu se preteaza pentru diesel. Oricum fiecare face cum i se pare corect si dupa propria personalitate, dar asa cum spuneati, e bine sa cantarim fiecare decizie. O prea marea cumpatare poate duce la o cheltuiala mai mare decat economia pe care o poti face.
    Un alt aspect e oprirea motorului la semafor. E adevarat ca se face economie, la motorina, dar sa zicem ca ai 10 semafoare pe zi la mers si 10 la intors si sa presupunem ca oprestimotorul de 6 ori, mie mi se pare ca uzura electromotorului la repornire merita luata in considerare…
    Oricum este frumos faptul ca puneti in discutie aceste probleme. E bine ca se ridica semne de intrebare si atentionari.
    Spor la scris …. asteptam si alte subiecte :)

  49. Iulian O.

    Salut! Am citit comentariile legate de acest subiect, insa pe langa ele as avea vreo 2 nelamuriri/probleme legate de consumul de combustibil .. asta daca ma poate ajuta cineva.
    1. Exista vreo diferenta de consum de combustibil in trepte diferite de viteza, insa la aceeasi turatie? Exemplu treapta a 3-a respectiv a 4-a la 2500rpm.
    2. Am citit ca atunci cand masina merge la relanti, exista totusi consum de combustibil. Intrebarea mea este daca se poate face economie de combustibil daca mergem de exemplu cu 70 km/h, apoi lasam masina la relanti pana scade sa zicem la 55-60 km/h apoi accelaram iar pana la 70 si tot asa. Mentionez ca poti parcurge o distanta considerabila cu masina la relanti intre vitezele 70 -> 55 km/h.
    Multumesc anticipat!

    1. George Buhnici Autor

      @Iulian O. – la relanti mașina consumă între 0,5-1l pe oră. Calculatorul taie combustibilul doar când mașina rulează într-o treaptă de viteză, oricare ar fi, fără să apeși pedala de accelerație. Motorul va primi astfel în pistoane doar aer, așadar motorul va efectua frână de motor. Cu cât mai mare treapta de viteză, cu atât mai mică turația, cu atât mai puțin aer în motor, cu atât mai puțină frânare. Ideal nu este să faci frână de motor, ci să rulezi cu consum minim. Așadar la turația de cuplu maxim, în treapta cea mai înaltă posibil. Decelerarea cu un relanti care consumă carburant fără să producă lucru mecanic va impune după aceea accelerare și consum suplimentar pentru a ajunge din nou la viteza inițială.

  50. DOzatu

    despre ce masina este vorba..? poti sa mergi in a 4 cu 70 km/h si sa o scoti din viteza pana la cand ajunge la 50 km/h si la relanti o sa ai un consum aprox. 0.6-0.8 L/h

  51. alecxa

    Maine imi ”ridic” masina de la dealer un Peugeot 206 + 1.1 benzina evident. Am tot citit ce scrieti pe aici insa sunt paralela cu rotatiile pe minut, cu cuplul maxim. Trec de pe tico care nu are turometru ci o schimbam dupa cum simteam masina, si credeti-ma o simteam cand ”fugea” dar si cand schimbam vitezele. Nu prea inteleg cum sa conduc noua masina, poate imi explicati si mie ca la blonde asta ca sa nu stau cu ochii in turometru :D mereu, adica cand schimb vitezele. Eu la Tico schimb a2a imediat cam la 20-30 de km/h , apoi la 40-50km/h deja cere a3a si la 60/70/80km o tin cu a4a, rar bag a 5 ca nu prea ajunge masina la 100 de km sau cel putin tremura si nu e sigura. Apoi in pante si cu 100 de metrii de semafoare las tico-ul pe liber , nu prea inteleg cum sa incetinesc masina fara sa ii calc ambreiajul si frana de servici si fara sa schimb viteza intr-o treapta inferioara, mi-e frica ca nu se va opri si tot va trebui sa franez si sa schimb viteza. Va rog sa nu radeti dar sunt si eu ”mica” si vreau sa ma fac mai ”mare”, n-am mai condus alta masina si as vrea sa o conduc cum trebuie fiind si noua, plus ca recunosc eu folosesc muuuult ambreiajul asa am deprins din scoala si cand franez un pic doar ca sa incetinesc masina calc ambreiajul insa de ceva timp incerc sa corectez aceasta dependenta. Poate nici masina saraca nu e chiar in cele mai bune conditii tehnice, are multe bube si nu imi ofera siguranta necesara pentru a avea un stil de condus normal.

    Multumesc anticipat pentru sfaturile pe care mi le veti da!

  52. dumi

    Pot sa va dau si eu diverse sfaturi, sa infirm sau sa confirm cele expuse in comentariile de mai sus dar consider ca economia de carburant se face diferentiat de la masina la masina si de la motor la motor in functie de sofer, ideal ar fi sa nu se faca depasiri, sa se tureze motorul si trecerea rapida pana in treapata 3 sau 4 si un condus cat mai constanttttttt in treapta de viteza care iti asigura o turatie a motorului de 1800-2000 indiferent de tip de carburant (pentru a asigura viteza constanta puterea motorului de obicei la 1500 turatii la cele de benzina e in jur de 6-7 cp….. ). Consumul motoarelor dupa anul 2000 la franarea de motor este intradevar ZERO (cu motorul oprit in treapta 4 coborati o panta si veti vedea ca se roteste motorul pt ca merge din inertie + ca pistoanele mai nou sunt din aluminiu , deci au o inertie mai mica ), partea electronica sesizeaza o rotire incetinita a volantei (datorita senzorului de viteza pozitionat pe aceasta) si taia injectia, si invers. o zi excelenta

  53. george

    Tot articolul de fata nu face decat sa dezinformeze. Daca adopti acest stil de mers, la un turbodiesel in mod sigur nu tii turbina si injectoarele mai mult de 20mii km. E cea mai nociva practica pentru un turbodiesel. Daca mentii o turatie de 2000rpm si schimbi viteza la 3000 ca in treapta superioara sa pici pe 2000rpm ai si putere si consum mic. Aceeasi chestie e si la benzina, la care strici bujiile si injectoarele. Motoarele moderne au egr care se i8nfunda daca nu ii dai din cand in cand si cate o forja. Am desfacut destule egr-uri ca sa stiu despre ce vb. Cu masina personala am 100k km si vede si 5000rpm, la rosu ce e drept, si e turbodiesel, merge perfect. E foarte important sa nu fortezi motorul la rece si dupa farja sa l lasi macar 5 minute la relanti sa se raceasca turbina. Puneti mana si cititi inainte sa va stricati masinile.
    Cu stima, George!

  54. Lolex

    @george

    Am impresia ca te “bate” matematica, daca tu zici ca-ti iese cel mai bun consum schimband la 3000 rpm. Adica nu esti in stare sa ti-l calculezi, pt. ca e o aberatie ce spui.

    Ai 100k cu masina aia omorand-o in halul ala, dar numai tu ai impresia ca e buna. Daca pui un tester pe ea si-i verifici parametrii motorului ai sa-ti pui mainile in cap. La 150k ai sa-l arunci, in conditiile in care un diesel trebuie sa faca 400-500k km fara probleme.

    In articol se precizeaza clar si modul de curatare periodic, dar tu nu esti in stare sa citesti. PERIODIC, nu trebuie sa mergi tot timpul asa pt. ca iti distrugi motorul odata cu un consum enorm.

    In ceea ce priveste prostia cu bujiile si injectoarele la benzina, trebuie sa spun ca m-am tavalit putin de ras. N-ai nici cele mai mici notiuni de mecanica.
    Ceea ce faci tu este sa insiri niste tampenii auzite de pe la toti tractoristii de mecanici, care abia asteapta sa vada masinile in service la ei, sa poata sa traga banul de pe prosti.

  55. cristiangabi

    1a. Atat timp cat esti in deccelerare (nu apesi deloc pedala de acceleratie) poti cobora pana la 1000 rot/min apoi schimba in treapta inferioara fara probleme.
    1b. O regula (pentru incepatori) ar fi ca la condus normal (acceleratie lina) poti schimba in treapta superioara astfel incat dupa schimbare sa ai cel putin 1500rot/min la diesel si 1800 rot/min la benzina.
    La motoare mici (1-1,2l), cand sunteti in panta sau doriti sa acelerati mai puternic trebuie sa schimbati la turatii mai mari.
    In functie de tipul de motor nu coborati sub plaja de cuplu maxim (pentru cunoscatori)

    3. De asemenea trebuie sa va incadrati in ceea ce scrie la 1a si 1b. Cu majoritatea masinilor normale nu poti merge in viteza 5 la 50Km/ora.

    5a. Doar motoarele care sunt dotate cu sistemul Start&Stop pot fi oprite la semafor. Numai acestea utilizeaza un electromotor mai rezistent si o baterie care sa reziste la atatea porniri. Nu folositi uzual aceasta tehnica la masinile care nu sunt dotate cu aceste tehnologii.
    5b. Nu trebuie incalzit motorul, dar in orice carte tehnica spune ca in sezonul rece (cand se porneste cu motorul rece) se lasa la relanti 15-30 secunde si apoi se pleaca de pe loc fara a brusca motorul.

    Nu se merge pe liber. Cand doriti sa nu mai accelerati (ex. vedeti semnul de intrare in localitate) doar ridicati usor piciorul de pe acceleratie si va deccelera usor singura.

    Cel mai important este ca la accelerare sa apasati usor si treptat pedala, nu brusc.

  56. Ovidiu

    Consum de 2% ? :)) hai sa fim seriosi. nu cred ca exista o masina atat de economica.
    in legatura cu mersul SUBTURAT, eu am un aveo 1.4, 100 cp, mergeam subturat cu un consum de peste 10% in oras pana cand un prieten mi-a zis ca stric masina si ca de aia imi consuma atat de mult. mi-a recomandat sa schimb peste 3000 rpm si MENTIONEZ ca a scazut CONSIDERABIL consumul masinii la 7,5-8% si la asa turatie ai parte si de putere. MERSUL SUBTURAT NU REDUCE CONSUMUL MASINII !!!
    Unele ponturi sunt ok. Altele ABERATII si iar ABERATII !!!

  57. Cristi

    @Lolex Am o mazda 6 , 2.0 Diesel, si producatorul mi-a recomandat sa schimb viteza a.i dupa schimbarea vitezei sa ma aflu in cuplul maxim al turbinei. Deci viteza optima este 2800- 3000 , si dupa schimbare revine la 1900-2000 rpm. Am 178k km cu ea, absolut nici o problema cu masina, in afara de ambreiaj si volanta la 110k, in rest reviziile normale respectate la timp. Un consum in oras este de 6.7 , si afara la 110 km/h in vit a 5 am 4-4.2 l/100km, bineinteles la 70-80 km/h consumul este mai mic, dar nu merg chiar asa incet de dragul consumului.
    Ca sa ajungi la 3000 rpm, nu trebuie sa apesi brusc ci cat se poate de liniar. Recent am facut si itp-ul si la noxe am iesit exagerat de bine.
    *In frana de motor, DA, consumul este 0
    *Pt o oprire la semafor (Start/stop) masinile care au in dotare aceasta optiune, sa stiti, ca Starterul lor ( electromotor) nu este unul obisnuit ci este Heavy-Duty pt cei ce nu stiau, chiar la bmw, aceste startere difera intre ele, daca au sau nu start-stop.
    *A anticipa in trafic este cel mai mare avantaj care poti sa il ai, si din punct de vedere al economiei dar si al sigurantei.
    Respect George Buhnici.

  58. Lolex

    @Cristi

    “Producatorul”? Care producator?
    Ai tu scris in cartea tehnica asa ceva?:)) Nu confunda datele si sfaturile producatorului din cartea tehnica cu idiotii de la reprezentante. Am impresia ca “producatorul” de care mentionezi tu este vreun romanas rupt de realitate de pe la reprezentanta.

    Masina aia poate si mai putin de atat, daca ai incerca al stil. Ti se pare normal sa schimbi ambreiajul si volanta la 110k km, LOL?!

    Nu stiu cum ti se pare tie, dar iti spun eu ca nu e normal… sau tot “producatorul” ti-a zis ca e?!

  59. Cristi

    @lolex
    Nu am vrut sa intru prea mult in detalii, dar asta a fost una din cauze care m-a dus la schimbarea prematura a volantei la 110 , mergeam f subturat pentru a face o economie la carburant si ii dadeam talpa de la 1500 rpm, si drept urmare nu am facut nici o economie sa justifice aproape o mie de euro dati pe service . Nu mai comentez pe acest subiect pt ca nu isi mai are rostul, la urma urmei fiecare isi conduce masina dupa bunul plac, sunt chiar f documentat in ceea ce priveste domeniul auto si mecanica acesteia.

    Producator= reprezentanta , nu a fost un sinonim prea bun dar asta mi-a venit pe moment

    Sunt curios de cat timp ai un diesel cu turbina ( geometrie variabila) si cati km ai facut cu ea, la cele cu geometrie fixa nu sunt asa de pretentioase.

  60. Lolex

    Pai acum cand schimbi la 3000 ai invatat sa accelerezi liniar, dar atunci iti infingeai talpa in acceleratie de la 1500? Foarte rau. E vina ta si nu a momentului de schimbare a treptei

    Daca accelerai finut, aveai consum si mai mic decat acum si nici nu aveai nicio problema, de nicio natura….cu “intretinerile” periodice de rigoare. Asta la mers lejer, normal, fara accelerari bruste, greutati mari in masina, rampe, etc. Evident, in functie de situatii!

    Eram sigur ca “producatorul” tau este unul de la reprezentanta. Iarasi foarte rau. Manualul tehnic ar trebui sa-ti fie sfant si nu spartii aia deveniti ingineri cu licente cumparate de pe net.

    Na, e problema ta si incheiem subiectul.

    Am avut un Omega acum mult timp cu motor de 2,5 de BMW, timp de 200k km, iar acum un Focus de 1,6 tdci care are deja 150k km.
    , iar anterior lui a avut un Toledo 1,9. Astea au toate turbina cu geometrie variabila. Am mai facut 100k km cu un Trafic de 1,9, iar la 150k km a fost vanduta, dar nu sunt sigur daca turbina e cu geometrie variabila.

    Nici una din aceste masini nu a avut probleme cu turbina, EGR, filtre de particule, injectoare sau alte minuni in legatura cu subiectul de fata. Toate motoarele acestor masini au fost verificate din varii motive, fara legatura cu subiectul, iar parametrii erau impecabili.

    Toata treaba este sa stii cand si cum sa megi economic, cand este subturat un motor, cand nu este subturat, cand trebuie sa-l fortezi si cand nu. Multi au permis si stiu sa tina de volan din punctul A in B…vreo 10% stiu care-i treaba cu adevarat.
    Sunt multe variabile si multe tipuri de motoare, dar unele chestii sunt generale, asa cum sunt legile fizicii.

    Iar treaba asta nu o inveti de pe forumuri sau de la idiotii de la reprezentante, ci din carti tehnice mai elaborate si din experienta. Iar adevaratul producator, adica cel care construieste masina, stie cel mai bine cum “se face”….asa ca de ala sa tineti seama.

    Salutare!

  61. Lolex

    Lipseste un fragment din mesajul meu anterior si era vorba de un amic ce are Mondeo 1,8 tdci….iti dai tu seama unde lipseste si ce.

  62. razvan

    Explicati-mi si mie un lucru : logan de 1.6, viteza de 80 km/h constant pe un drum drept, treapta V, consum instantaneu aratat de CB : 6 l. Aceleasi date pentru treapta IV, deci o turatie mai mare a motorului, consum instantaneu aratat de CB: 5.7 l. Care e explicatia, e stricat computeru de bord? Ca e ilogic, dupa principiile mecanicii! Incercati !

  63. silvian

    Bune safaturi , cu banii care ii economisesc la motorina ii bag in turbina si injectoare :))

    Cum sa schimbi in 2000 ?? Numai aberatii sunt scrise aici :))
    Diesel-ul se tine in plaja de turatii in care ofera cuplu maxim, acolo ea consuma cel mai putin , nu sub acesta.
    Daca spre ex un vw passat are cuplu maxim intre 1750 si 2500 atunci cand shimbi viteza , turatia trebuie sa pice in cuplu, adica nu mai putin de 1750 ,asta insemana sa turati motorul pe la 2800.

    Asa isi iau oamenii logan de 1.5 dci schimba in 2000 sa nu cumva sa pice motorul si sa consume putin, in 30000 km le pica injectoare, turbia , etc, asa ajung ei la concluzia ca 1.5 dci e un varza.

    Apropo cititi si voi cartea masina

    1. George Buhnici Autor

      @silvian – câtă vreme respecți regula de a curăța catralizatorul, injectoarele și turbina cu o repriză săptămânală de condus turat la 4.000, e ok. Condusul la 1700 RPM este toxic doar pentru motoarele care nu reușesc să efectueze regenerarea și care folosesc motorină proastă.

  64. Fahrer

    George, cateva observatiuni:
    1. Cel mai mic consum se obtine atunci cand schimbi “in jurul cuplului maxim=75-80% din el”. Se pot obtine economii de carburant mergand subturat, dar ai sanse mari sa strici motorul.
    2. Pentru diesel schimbatul “la 2,000 de rot/min” este valabil doar pentru anumite modele, si ca sa NU le numesc…cele frantuzesti (au cuplul maxim intre 1,650-2,200 de rot/min). Vezi, se adevereste ceea ce ti-am spus mai sus. La motoarele TDI PD schimbarea vitezei se face in jurul 2,500-3,000 rot/min, mersul subturat (sub 1,500 de rot/min duce, in timp, la stricarea turbinei, printre altele, clapetele turbinei cu geometrie variabila pot ramane “intepenite” in acea pozitie->la accelerare nu se mai deschid peste pozitia de mers subturat si performantele masinii au de suferit foarte mult, ca si buzunarul posesorului.
    Am vrut sa spun cu astea, ca orice…economie de carburant facuta “dupa ureche” se poate dovedi foarte…costisitoare “am ende vom Tag/at the end of the day”…

  65. doru

    buna ziua! daca mi-se permite propun un test tuturor soferilor care au citit articolul si cei care il vor citi si in viitor. tesul este simplu si consta in schimbarea treptelor de viteza ( de la 1 pina la 6) fara a utiliza pedala de ambreiaj si inapoi, in acelasi mod. sper sa nu fiu luat in gluma
    nu,nu este o gluma . toate cele bune si succes

  66. doru

    nu Domnule Buhnici nu este o gluma treptele de viteza se pot schimba si fara utilizarea ambreiajului de la 1->5(6) si invers. invers de la (6)5->1 se foloseste un procedeu numit in termeni populari “sprit” asta dupa ce a-ti iesit din treapta de viteza(la fel ,nefolosinduse ambreiajul) superioara si urmeaza sa intrati intr-o treapta inferioara(adica se ambaleaza motorul in gol un moment foarte scurt de aici si denumirea “sprit” prin asta se aduce pinioanele din cutia de viteza la la o turatie egala cu viteza de, deplasare a masini). de la 1->5(6) nu mai este nevoie de asa zisul “sprit” . acst lucru nu se invata la scoala de soferi si nu este scris in cartea tehnica a masini si credeti ca este o gluma. dar ,sunt soferi care pot face acest lucru foarte bine adevarat, nu multi .
    poate Va intrebati, ce legatura are asta cu condusul economic?. poate ca are poate ca nu are dar cei care reusesc sa faca asta pot sa utilizeze autovehicolul in parametri optimi de functionare asta insemna si consum redus.
    si inca ceva, cind mentineti viteza constanta pe autostrada si nu numai mentineti motorul “intr-o stare de relxare”jucandu-va cu pedala de aceleratie. nu tineti toata talpa piciorului pe acceleratie, mai mult degetele.
    mult noroc si numai bine .

  67. Turcanu Catalin

    Salutare tuturor…..Am tot citit pe aici deoarece de curand am achizitionat o masina cu motor 2.0 CRDI AT si doaream sa mai vad ce zice lumea despre condusul economic. Multe postari si felicitari George deoarece observ ca tot mai multi sunt in trafic care adopta un condus cat de cat mai economic, deci tot mai multi oameni se pare se documenteaza.
    Si acum la subiect.
    Dupa parerea mea cu o experienta indelungata in condusul cat mai sportiv am constatat urmatoarele:
    1. Cea mai mare economie o poti face incercand sa conduci urmarind formele de relief (in exterior) la o viteza cat mai liniara dar …..la vale sa urmaresti accelerarea usoara a masinii datorita greutatii sale prin apasarea pedalei de acceleratie astfel incat sa nu simti un apor din partea motorului la acea accelerare (consum instantaneu la un EURO 3 Diesel undeva in 1 – 1,5 % – mentionez 2.0 CRDI 104 CP MT), astfel pregatim urcarea care se va face cu o viteza mai mare ca si medie (tehnica invatata de la tatal meu pe vremea daciilor 1300 pe carburatie – la care se stie ca atunci cand creste presiunea negativa de dinainte de carburator cu atat creste cantitatea de combustibil aspirat din el de catre motor, plus ca printr-o apasare lenta a acceleratiei sprita nu mai aducea nici un adaos de carburant aruncat in motor). In schimb la pante mai abrupte unde greutatea masinii lucreaza mai mult se poate utiliza frana de motor( se va observa ca la motoarele de la EURO 2 in sus pe decelerare nu se mai injecteaza combustibil), deci motorul va aspira si evacua doar aer in felul asta comprimand acel aer se face acea franare de motor. URCAREA – unei rampe se poate face incercand sa pastram viteza initiala pe cat posibil, in schimb trebuie evitat subtutrarea si intrarea motorului sub cuplu deoarece de la EURO 2 in sus odata cu scaderea turatiei pastrand aceeasi pozitie a pedalei de acceleratie calculatorul de injectie va deschide un timp mai mare injectoarele pana la deschiderea completa (deci consum exagerat). Deci pe urcare e de preferat sa stam in partea minima pe cat posibil a cuplului maxim al motorului.
    2. Neutilizarea franei de serviciu….S-a discutat si in posturile anterioare deci nu mai revin
    3. Geamurile si AC-ul la fel.
    4. Presiunea rotilor. Din testele mele am obtinut un consum cu 1l/100km doar prin urcarea presiunii de la 2.2 la 3bari asta pentru ca stiam ca voi merge numai pe sosea buna (deci grija la sosea).
    Deci daca chiar vrei sa conduci economic trebuie sa fii foarte linistit, sa nu te deranjeze ca vei fi depasit de cei care nu suporta sa fie nr 2 si sa foloseste oglinzile anticipand traficul tot timpul.
    Ca idee pe o Hyundai Elantra de 2.0 CRDI MT am obtinut 3,6%, iar pe Dacia SuperNova 1.4 MPI MT 3.5%.

    Asa ca drum liber si odihnitor.

    Stima.

  68. iulian

    salut am si eu de curind un golf 4 1.6 16v 2001 wariant sa-mi spuna si mie cineva cum se conduce cel mai corect daca se poate

  69. Necsu

    Dah , am citit am aplicat – nu mai fac asa ceva. Am ajuns la performanta uluitoare de a consuma 0% pe distanta de 25 de km ..remorcat bineinteles, dupa ce mi-a ramas cutia blocata in treapta a 2a in timp ce tot schimbam retrograd de zor…din semafor in semafor…ca sa fie cu rima.Mai mult mi s-a uzat aparent si rulmentul de presiune de la ambreiaj. Multumesc de sfaturi .Ma costa ~ 3000 lei toata reparatia . Adica vreo 500 de litri de benzina. Economie am facut, am redus consumul cu 1.5 -2l%, si mai transpiram si ca porcu sau ca prostu cu aerul conditionat pus pe 23 grade. M-a tinut vreo 2000 de km economia asta . E bine ! cu 500 l benzina suplimentez economia pentru 25 000.
    In rest , numai de bine, si economisiti cat mai mult.

  70. George

    Bun atricol dar se axeaza pe mersul subturat al motoarelor.La benzinar daca conduci cum ai recomandat il faci praf.Motoarele pe benzina sunt construite sa functioneze la turatii mari 3000-5000 ture. Condusul sub 3000 ture il face praf.Atunci unde este economia de carburant ? Economisesti 5-10 euro si bagi in reparatii 200-300 euro . Ciudat mod de a economisii carburant.

  71. Turcanu Catalin

    Pentru a spune ca un motor merge subturat trebuie ca el sa functioneze sub turatia de relanti…Sub turatia de relanti pompa de ulei nu va mai reusi sa asigure presiunea si debitul necesar unei ungeri corespunzatoare, plus socurile simtite de vibrochen vor fi mai pronuntate motorul nu va avea un mers echilibrat. Dar daca mergi in turatie de relanti motorului nu i se va intampla nimic. pentru ca daca i s-ar intampla acel relanti ar fi urcat pana in zona de cuplu maxim al motorului. Plus ca din soft la noile motoare se poate urca sau cobora zona de cuplu maxim.

  72. amator

    Buna ziua
    Incerc si eu sa-mi spun parerea, nu incerc sa conving pe nimeni de nimic. Astfel, asa cum se specifica in articol “Alege din start o maşină care se potriveşte necesităţilor tale dacă îţi place să conduci economic” . Nu sunt deacord cu enuntul ca masinile diesel sunt mai economice tot timpul. Adica daca ai de facut drumuri scurte, gen mers la serviciu si apoi pauza 5-6 ore (timp in care motorul se raceste) nici dieselul nu este economic. Motorul are un consum redus atunci cand este in parametrii de lucru normal 85-900 temperatura apei (antigel). Pentru a ajunge la acest regim (temperatura) motoarele diesel au nevoie de un timp mai indelungat decat cele pe benzina. Insa DA motoarele diesel sunt mai economice la parcurgerea unor drumuri lungi.
    1 si 2. Schimbarea treptelor de viteza se face in conformitate cu cuplul motorului. Acest cuplu difera de la motor la motor in functie de capacitate, putere, combustibil etc. Astfel la motoarele pe benzina acest cuplu se obtine la turatii mai mari, iar la motoarele diesel la turatii mai mici. La orice tip de masina este indicat ca accelerarea sa se efectueze lin, iar la atingerea a 75-80% din cuplul maxim se poate efectua schimbarea vitezei. In cazul deplasarii in afara localitatilor este de preferat ca schimbarea vitezelor sa se efectueze la turatii ceva mai mari, mai apropiate de cuplul maxim, aceasta pentru a avea demaraj. Apoi deplasare la o viteza cat mai constanta reduce consumul.
    Decelerarea-franarea este indicat a se face utilizand ambele sisiteme de franare, adica apasarea franei de serviciu combinat cu frana de motor., urmand ca in cazul in care se ajunge la o turatie prea mica a motorului (apare un usor tremurat al autovehicului) sa se apese ambreiajul pentru a nu “muri”motorul. Utilizarea schimbarilor vitezelor in jos (retrogradarea) in timpul franarii este mai complicata si nu o poate face orice sofer. De aceea nu recomand acest mod de franare soferilor amatori.
    3. “Gandeste inainte sa accelerezi “ adica uitate in fata, incearca sa anticipezi, uitate cu 2-3 masini mai in fata ca sa vezi daca drumul este liber, anticipeaza daca cei din fata ta vor accelera si ei si abia apoi accelereaza usor si nu brusc.
    4. La coborarea pantelor nu este foarte necesara accelerarea si recomand sa nu o utilizati. Este bine sa utilizezi frana de motor si doar in caz de necesitate actioneaza frana de serviciu. Pentru aceasta este indicat sa pastrezi o distanta mai mare fata de autovehiculul din fata, pentru a nu fi nevoit sa franezi brusc. Este indicat ca urcarea pantelor si coborarea acestora sa se faca cu aceeasi treapta de vireza. Motoarele de generatie noua dotate cu computer pentru injectie au sistem de inchidere a alimentarii cu combustibil in momentul in care autovehiculul merge in decelerare (frana de motor) repornind alimentarea in momentul in care turatia motorului scade la o turatie apropiata de cea de relantiu.
    5. Cu oprirea motorului la stop nu prea sunt deacord. Autovehiculele aparute in ultimul timp si dotate cu sistemul start-stop sunt calculate altfel. Economia care s-ar putea face prin oprirea si pornirea motorului la semafor este insignifianta si nu se justifica daca se ia in calcul uzura electromotorului si a bateriei la pornire. Se justifica oprirea motorului daca ai de stat mai mult de 1 minut, de exemplu la un ambuteiaj sau la o bariera.
    6. Intretinerea este foarte importanta. Schimbarea regulata uleiului, filtrelor, bujiilor este foarte importanta. Filtrul de aer trebuie sa fie curat. In Romania este bine sa-l schimbati mai des decat scrie cartea tehnica intrucat este mai mult praf in aer decat in tarile de origine a autovehiculelor. Presiunea in pneuri trebuie verificata periodic si este indicat sa fie cea prescrisa de producatorul autovehiculului. De asemenea utilizati anvelope de dimensiunile indicate de producator.
    Celelalte precizari de la acest punct din articol sunt pertinente si corecte.
    Pentru motoarele dotate cu turbine este indicat ca in cazul in care se conduce economic, periodic sa se faca o iesire din oras si sa se tureze motorul la turatii care permit pornirea turbine la turatie mare si astfel sa se evite ancrasarea (blocare) acesteia.

  73. ion tsi

    Motoarele pe benzina sunt construite sa functioneze la turatii mari 3000-5000 ture ??????
    Nu stiu ce benzinare conduci tu, dar octavia mea noua de 1,8 tsi la 70 la ora deja ti o cere pe a 6-a !
    Eu nu cred ca astia au mai reglat motoarele sa mearga la turatiile de care vorbesti tu
    pe astia nu i intereseaza decat sa scoata consumuri si noxe cat mai mici, casa poata sa scoata ei in acte EURO 6 ,asa cum apare la mine in talon !

  74. ion tsi

    George, nu mai recomanda oamenilor sa mearga subturat,pt ca diesel urile din ziua de azi sunt VARZA ! Mai bine s o scoata noaptea in afara orasului din cand in cand si s o forjeze pana o ia dracu !!!!
    S au dus vremurile cand octavia mea de 90 de cai mergea si subturat si supraturat si n avea nici pe dracu !!!!! Nu tu DPF, nu injectoare sau volanta cazute, nu nimic !!!!!
    Vezi ca romanii sunt zgarciti si cumpara diesel, ca sa consume putin !!!!
    Nu uita ca toate diesel urile cu DPF sunt varza !!!!! Si daca mai mergi si cu ea prin Bucuresti, ai distrus o !!!

  75. vali

    toti se gandesc al ambreaj, electromotor, cutie de viteze etc, dar atunci cand isi achizitioneaza o masina niciunul nu se gandeste la intretinere. Pentru romani conteaza doar sa aiba masina mai scumpa ca a vecinului si lucrul asta se plateste

  76. gabi

    eu am logan 1.4 mpi care consuma 10% lejereanu in bucuresti. sefii mei au passatt din cele noi cu blumotion, stop/go. consumul lor cu clima non stop este de 5.6 la unul si 5.8 la celalat. eu sunt cel care le spala le cosmetizeaza etc si mi-am bagat nasul putun prin cb-u. acum stau si va intreb cine e mai castigat (in timp) eu cu logan care a costat 11mi si ceva sau ei care au dat 27 de mi?
    consumul la logan este dublu , iar la capitolul confort ce sa mai vorbim.

  77. aabb

    sibiu-brasov-sibiu ,consum 6,5 % in regim powermax.am depasit tot pe drum ,inclusiv un tuareg care l-am depasit si dupa aia m-a luat el dar pana la urma a cedat inainte de fagaras.
    la intoarcere …culmea!!!!m-a facut un logan de bucuresti.banuiesc ca era sri sau mi ca mergea prea bazat prin localitati.in rest am depasit tot si la intoarcere egal de marca sau cilindree si mai mult de 150 n-am mers .

  78. george

    Cred ca toata ingineria la un diesel ,referitor la consum se raporteaza ,la consumul cheltuelilor finale de exploatare intretinere.Asta inseamna ca daca vei face economie intr-o parte ex .combustibl,vei da mai mult pe piese,si sigur nu-i mai convenabil. Mergi in oras cu 2000 de turatii pe min. ..implicit viteza max 50,60/h si e k .A patra nu exista in oras…sau nu ar trebui folosita.Accelerarile,dezaccelerarile,frane bruste..nervoase za zic asa e plus de combustibil,uzura si fum..adica poluare pentru tine si familia ta.

  79. Cristian

    Salut tuturor ! Am citit commentariile voastre si tot nu m-am lamurit unu zice asa altu invers si asa continua povestea. Am o buburuza opel corsa c 1.7 Diesel 65 cp an 2003 cuplu maxim 2000 RPM. La rece schimb la 2000 RPM , cand ajunge la 80-90 grade schimb la 2800-3000 RPM si cad direct la 2000-2200 RPM si fuge destul de rpd, iar daca schimb la 2000-2500 parca nu prea trage asa bine masina, la 3000 RPM o prea turez? e ok in treapta a 3-a la 60 la ora 2500 RPM mers constant? Multumesc ! Cristian@@@

Lasa un comentariu

Nume*:
Email*:
Website:
Comentariu*:
* Nume, Email si Comentariu obligatorii

  • Mă găsiți pe:
  • facebook
  • twitter
  • youtube
  • RSS Feeds