“Criza” profitorilor nenorociţi

Mă umplu de furie când aud despre criza financiară. Îmi este clar că trecem printr-o perioadă complicată, însă în nici un caz nu e vorba despre recesiune. Cel puţin nu la noi. Nu încă. O să vă dau cu liniuţă argumentele mele:

- niciodată până la Craciunul trecut nu a fost parcarea uriaşă din zona comercială Băneasa (Bricostore, Mobexpert, Carrefour, Feeria, Mall-ul ăla idiot şi Ikea) plină 100%;
- aseară am întârziat la film în Plaza din cauză că m-am învârtit aproape jumătate de oră prin parcare pentru un loc. Era ambuteiaj la subsol şi pe toate nivelurile; în interior nu aveai loc să arunci un ac; sala de cinema era plină, inclusiv cu idioţii care fac glume idioate şi chicotesc din ultimul rând.
- staţiunile de la munte sunt mai pline ca niciodată; ambuteiajele pe Valea Prahovei sunt tot mai dese iar drumul către sau de la Braşov durează mai mult ca niciodată din cauza cozilor imense de pe DN1;
- nici una dintre companiile care activează în România nu a raportat până acum profiturile sau pierderile pe 2008 (şi asta pentru că toată lumea a ieşit pe plus)
- nici o companie importantă de la noi, bancă, magazin de haine sau constructor de automobile nu a anunţat încă falimentul;

Cred că aţi înţeles până acum ce încerc să demonstrez. Consumul rămâne încă la un nivel extrem de ridicat.

Cu toate acestea există unele probleme legate de cât de repede se mişcă pieţele. Nu mai există la fel de mulţi bani scoşi pe credit din bănci, iar cheltuielile mari – casă, maşină se fac cu mai multă grijă sau mai greu. Cam cu 25% mai lent.

Din punctul meu de vedere avem parte de “o frână” binevenită.

Prea deveniseră nesimţiţi comercianţii de orice. Casele de la noi erau (mai sunt încă) scumpe ca pe Coasta de Azur, maşinile aveau adaosuri de peste 25%, când intrai în magazin trebuia să tragi tu de vânzători. Încep să se aşeze şi lucrurile astea.  De la creşteri de 25-50-100% pe orice vom ajunge să apreciem un profit de 2-5% pe an. Aşa e normal.

Cu toate astea, apar din nefericire nenorociţii de ocazie. Unele companii taie din salarii, altele trimit acasă oameni… din eşaloanele inferioare, bineînţeles. Nu am auzit să fi fost concediaţi manageri de top sau să se fi tăiat din salariile lor, doar ei trebuiau să prevadă şi să preîntâmpine recesiunea, nu? Toate acestea pentru că, dintr-o dată aceste firme nu mai fac profituri uriaşe şi nu îşi mai permit (?!) o schemă completă de personal, deşi la noi majoritatea companiilor merg pe suprasolicitarea oamenilor şi aşa puţini. Anul trecut majoritatea au depăşit totuşi orice aşteptări în termeni de încasări şi de profit. E o măsură de minimă decenţă şi solidaritate să nu îi trimiţi acasă pe cei care te-au ajutat să ajungi la asemenea recorduri şi să îi ţii aproape şi la greu, altfel de ce le-ai promite că îi cauţi peste câteva luni când trece “criza”? Obsesia de a câştiga în orice moment este o măsură a sângelui rece de reptilă “corporatocrată”. Totul pentru supravieţuirea afacerii, nu a oamenilor care înseamnă de fapt acea afacere.

22 comentarii

12:28, 18 Ian 09

Mare dreptate ai cu ce spui aici… Sunt total de acord cu tine…

12:28, 18 Ian 09

totusi deficitul de cont curent al romaniei s-a apreciat, trecand de 5% , undeva in jur de 5,5%

12:28, 18 Ian 09

Eu cred ca este criza !

12:28, 18 Ian 09

Orice pe lumea asta are un echilibru. Si in cazul acestei “crize”, cineva pierde, cineva castiga. Cine castiga?…

12:28, 18 Ian 09

Criza criza, insa bogatii devin mai bogati si ghiciti cu banii cui?

12:28, 18 Ian 09

SUNT DE ACORD CU CELE SPUSE,NU-I ASA DE NEGRU…. ,DESI AR FI CAZUL SA MAI SCADA CASTIGURILE IN UNELE DOMENII(CARBUANTI,IMOBILIARE,VANZARI AUTO ETC)DAR LA NOI.!!! TITEIUL SCADE LA TOATE BURSELE LA NOI CRESC PRETU LA CARBUR..SI..E CRIZA??

12:28, 18 Ian 09

Ai fi scris articolul acesta daca erai in pielea unui proprietar de cabana pe valea Prahovei? ;) nup, asa ca bine ca l-ai scris :)

12:28, 18 Ian 09

Foarte de acord cu tine, George. Totusi va fi nevoie de timp pana cand companiile vor accepta profituri mai mici. Pana cand nu va exista o concurenta reala pe oferta nu vad nici o sansa sa se aseze apele, in conditiile in care cererea ramane ridicata. Trebuie sa avem rabdare (oricum nu avem de ales :-).

12:28, 18 Ian 09

Da, sunt si eu de acord, insa ce-i de facut? unde ii de lucrat? la mentalitate? la legi aspre? unde? In Spania spre exemplu nu mai poti da afara un muncitor care are contract fix cu firma! (iar contractul fix e obligatoriu sa ti-l faca dupa perioada de proba), daca firma vrea neaparat sa te dea afara iti plateste frumos.. de ex: dupa 3 anii de lucru in firma, sefu trebe sa iti plateasca aprox 10.000 euro ,dupa 2 anii aprox 6 mii.. ce ziceti? este o siguranta, nu?

12:28, 18 Ian 09

Au coborit cu picioarele pe pamant

12:28, 18 Ian 09

Pai, tocmai faptele pe care le-ai enumerat au facut ca la noi criza sa nu fie resimtita puternic.

In Romania a circulat banul, poporul nu a inceput sa puna leu cu leu la ciorap. Daca multi ar fi inceput sa stranga banii si sa ii tina, asa cum am fost indemntati din mass-media, cred ca multe firme/companii si-ar fi oprit activitatea. Iar, de exemplu Baneasa, nu s-ar mai fi dezvoltat asa puternic.

12:28, 18 Ian 09

Criza exista, din pacate cineva de pe urma crizei va avea mereu de castigat, dar cine e acel ceva?
E drept, consumul nu s-a diminuit pentru ca lumea e obisnuita sa cheltuiasca chiar daca nu are.
Rusia anunta ca si-a crescut profiturile si ca vor construi fabrici de automobile si nu numai. (asta inseamna dependenta de resurse energetice)…
Daca in Romania s-ar face investitii ca si in Elvetia, Germania, etc pentru clean energy cum ar fii panouri solare pentru apa calda si curent*, centrale termo-valorizatoare (ce ard gunoaiele si produc apa calda la pret redus) diversificarea ambalajelor in mod controlat (hartie, plastic, sticla, metal, aluminiu, baterii) am avea cu mult mai multe sanse “in” o dezvoltare mai exploziva, si unde statul ar castiga mai mult(logic). In perioade de criza e fundamental sa construiesti si sa investesti, astfel banii se recicleaza si apare aspectul “inovatie si modernism” intr-o tara care inca in momentul de fata nu dispune de autostrazi poduri, cai ferate electrificate si high speed, cladiri eco compatibile, si altele. Creearea locurilor de munca va recastiga din forta de munca pierduta dupa deschiderea granitelor rezultat care va duce la un avantaj de partea companiilor pentru a avea cel mai adecvat personal si nu numai.
* panourile solare pentru apa si curent si centralele eolice vor aduce o reducere a dependintei de alte resurse exploatabile si non infinite.
Poate se trezeste cineva cu bani sa faca ceva in sensul acesta, idei sunt cu gramada trebuie cineva indemanatic sa le puna miez, daca statul nu se intereseaza in a profita de situatie.
hai noroc la toti ca e nevoie!

12:28, 18 Ian 09

inca ceva, e un fapt ciudat ce se intampla in romania. preturi injustificate la chirii de exemplu in cluj in periferie apartament cu 2-3 camere la 400-450 de euro pe luna?!?!
In Berlin, sau in Bruxelles in centrul orasului costa 400-450 si sa nu mai punem salariile ce le au ei si pretul produselor(asa numita puterea de cumparare) care sunt net superioare decat in Romania.
Ce nebuni au ajuns romanii sa plateasca mai mult ca si cei din marile si super industrializatele capitale europee?
eu cred ca incepe sa devina de tot rasul.. ce chirie isi poate permite un student care lucreaza intr-un bar noaptea si are un venit de 250 de euro pe luna? dar un muncitor cu familie(nevasta si copii)? Eu cred ca preturile au crescut injustificat peste norma pietei si vor veni crize imobiliare cam tragice in perioada urmatoare. pentru o cutie de apartament mai mica de 50 de metri patrati fix in periferie sa dai 120.000 de euro, e ceva demential. (vorbesc din nou de orasul cluj, pentru ca am dovezi concrete)
deci cred ca romanii ar trebui sa mai gandeasca putin la faza cu preturile, si cei ce au bani sa cumpere immobile sa infiinteze organizatii care sa boicoteze vanzarea de apartamente, astfel ducand la o scadere a pietei. – era o sugestie :)

12:28, 18 Ian 09

la gaura neagra a economiei romanesti mittal ,,steal” au inceput sa fie disponibilizati oameni bine fara discutie aia de la firmele partenere si au scazut cu 45% salariul lui taicamiu care zice el ca e bine ca are un loc de munca si toate astea doar de cand se auzise ca e criza in america si incet incet se zice ca l-ar inchide de tot

12:28, 18 Ian 09

Am citit comentariile de aici si nu am decat o singura parere, neschimbata de lipsa de argumente a celor ce isi dau cu parerea:in Romania nu e nici o criza.(punct)
Nu avem industrie puternica ce ar avea de suferit datorita problemelor legate de desfacere sau procurare de materii prime.Nu avem agricultura.(punct)La noi doar se consuma ce se vinde, se fac profituri uriase care doar ne sunt date pe la nas si apoi bagate in bugetele altor tari. Plus ca am vandut tot.Si iar ajung la vorba colegului meu ca ne-am vandut tara la hectar si o recumparam la metru.Noi, dragii mei nu avem ce pierde, am pierdut deja mare parte din tot ce aveam, asa ca va rog, bombardati-ma cu contraargumente!
Unde-i criza ca n-o vad. Apartamentele au scazut cu 10-15mii euro, dar euro e peste 4 Ron, asa ca unde-i pierderea?
Imi pare rau, dar daca vreti sa puneti botu la vrajeala ce vi se serveste n-aveti decat!

12:28, 18 Ian 09

A, si inca ceva George. In SUA dupa atentate, dom’ Bush a declarat alerta rosie zi dupa zi, oamenii erau controlati la piele, isteria in masa creata cu ajutorul mass media functiona de minune, in timp ce pe coastele oceanelor(atlantic,pacific) era doar cate 1 ranger la 400 km. Si unde mai pui ca saracu’ om lucra 24/48, dar era singur pe zona. Si atunci intreb si eu, nu cumva faza cu criza e chiar voita?!? Nu cumva asta a fost matza din sac, scoasa ca sa mai inchida gura angajatilor care cereau salarii mai mari? Nu cumva ar fi bine sa ne apucam de treaba in tara asta, macar si peste inca 20 ani peste cei ai lui Brucan?ZIc eu tot n-ar fi tarziu. SI mai zic ca sa dea al de sus o saracie lucie in tara asta( nu foamete, saracie) si sa vedem,atunci cand ajungem la fundul sacului ne-om apuca de treaba? Eu cred ca nu vom ajunge la fundul ascului, nu pentru ca nu vrem noi ci pentru ca nu vor cei care scot profituri de pe carca noastra, asa ca unde-i criza?

12:28, 18 Ian 09

Ca in orice situatie adevarul este la mijloc. E adevarat ca daca te uiti la malluri sau mai nu stiu ce locuri publice vezi mai peste tot locuri pline de oameni dornici sa “sparga” bani si sa se “sparga” in fitze. La prima vedere in Romania este lapte si miere, o insula in mijlocul unui ocean de pelin, dar adevarul nu este chiar asta. Spune-le ca totul e bine zecilor de mii de oameni care au fost trimisi deja in somaj sau concediu fara plata, spune-le acest lucru si miilor de manageri de firme care se afla in incapacitate de plata. “Lasa ca au ei bani!” vor zice mult. Da, poate ca de afaceristi mai cinstiti sau mai putin cinstiti nu-i pasa nimanui, dar de miile de oameni care vor ramane fara loc de munca?
La noi situatia este mult mai complicata decat in alte tari pentru ca la problema globala se adauga problema noastra: politicieni incapabili.
ps: vezi aici cum a inceput criza in america:
http://www.pefuga.ro/?p=280

12:28, 18 Ian 09

Imaginati-va un nor de fum (sistemul actual). Si norul creste creste …CRESTE (economiile din afara..noi suntem un norisor). Folosesc termenul de nor pt ca sistemul nostru , al tuturor, (creat de aceia care din diverse motive sunt avizi dupa putere) este pentru MINE exact ca un nor.Il poti vedea, il poti defini, il poti intelege dar e aproape lipsit de substanta.Un set de reguli, de tipare care dupa parerea mea de-a lungul timpului mai mult ne-a inrobit si ne-a incuiat mintile decat sa ne conduca catre adevarata libertate…care-o fi aia nici eu nu stiu ,sincer , dar clar nu e aceea guvernata in principal de bani si prost gust la un alt nivel, probabil indus tot de “fum”, de aparenta puterii…in fine, revenim. Ce se intampla cand cetateanul incepe sa-si dea seama ca e guvernat de “fum”, cand global increderea omului in sistem se pierde se..disipa cand deciziile altor OAMENI “importanti” ai planetei incep sa fie contestate? Eh, atunci acesti tehnocrati..corporatocrati…masoni..sau cum vrei sa-i numiti trebuie sa dea un motiv concret cetateanului comun de a crede in continuare in sistem in capacitatea acestuia de a-i schimba viata, de a i-o lua si a i-o salva. Astfel se inventeaza crizele se inventeaza dezechilibre care in momentul de fata cu siguranta ca ne afecteaza vietile. Norii raman tot nori ba chiar mai mult devin niste nori mai mari iar norisorii, ca noi..ganditi-va si voi…indatorati si pierzatori global vorbind (furnicute..creditul ala de la banca iti aduce o masina dar iti ia 8 ore din zi) si..in final sistemul-nor triumfa, ba chiar mai mult..cetateanul isi recapata increderea in puterea salvatoare a norului, sistem, sistem-nor.
………………..si mergem mai departe….catre ?

Sper sa nu ma judecati gresit…orice lucru prost in incercarea lui de a se perfectiona are si partea lui buna…o sa ziceti da, dar uite cate avem de “castigat” de pe urma “norului”…poate sunt eu genul ala de OM “naiv” care viseaza la o viatza fara genul asta de nor.

Toate bune!!

12:28, 18 Ian 09

Tipic. Pentru toata lumea, Zeitgeist, si poate ca ne vom trezi! Si cand ne vom trezi ce vom face?
Dar vroiam sa vorbesc despre altceva. Sigur mai sus am spus unele lucruri mai cu patos si poate cu mai putina rationalitate. AM adus doar argumentele care mi-au convenit.
Acum, daca e sa admitem ca e o situatie economica mai speciala, sa admitem (numai daca voi considerati adevart)ca acum se vor vedea adevaratii manageri. Acum valoarea si talentul vor iesi la lumina. Pana acum s-a cumparat orice si cam cu oricat. Nu conta, luai ceva,mai puneai un pic(sau mai mult) si vindeai la altul. Mergea! Si poate mai merge un pic. Dar cei ce vor sa mearga mai departe, si nu au norocul unor contracte cu statul, trebuie sa fie ai naibi de buni. Sa gestioneze totul cu maxima abilitate. Tensiunile ii vor solicita pe toti managerii, presiunea va fi pe toti si in conditii de stress nu vor rezista multi. Banii sunt deja scumpi, foarte scumpi (22% dobanda pentru pers. juridice la banci) asa ca se vor gandi si rasgandi sa faca un imprumut. Cine va avea sange rece si o doza de cinism chiar, si poate un pic nebunie va risca, iar cine nu va risca nu va avea nici o sansa de castig.
Cel putin asa vad eu viitorul apropiat. O selectie foarte dura intr-un context deloc previzibil, mai ales in tara noastra!
Noroc bun!

12:28, 18 Ian 09

salut george ,sincer nu cred ca este criza chiar asa de mare,cred ca cel mai mult o amplifica tv,care prima stire cu criza incep,e clar ca ne manipuleaza voit,e interesul marilor companii.

12:28, 18 Ian 09

Si eu cred ca este criza, dar este criza fix pentru oamenii sunt asa: “Obsesia de a câştiga în orice moment este o măsură a sângelui rece de reptilă “corporatocrată””. Pentru ca ce cumpara toata lumea cu 1000 de euro este produs in China/Vietnam … de un muritor de foame ( platit cu 20-30 dolari pe luna ) si de fapt costa maxim 100 de euro. Pentru ca suntem prea lacomi. Pentru ca la bursa oamenii castiga miliarde fara sa faca nimic practic. Criza economica probabil trece, dar cum ramane cu criza morala care a cauzat-o de fapt ?

[...] si Pentru cine bat clopotele “Criza” profitorilor nenorociţi o sa va schimbe parerea o vad ca o bataie de joc [...]

Lasa un comentariu

Nume*:
Email*:
Website:
Comentariu*:
* Nume, Email si Comentariu obligatorii

Te salut. Aici vorbim espre maşini dar căutam şi idei pentru a economisi bani. Stai cu ochii pe ponturi ca să afli cum îţi iei singur maşină din Germania sau cum scapi de facturile neplătite. Îţi mai povestesc şi despre cum slăbesc. Scrie-mi, cere sfaturi de cumpărat maşini, dă-mi un pont, critică-mă, fii bine venit!

Aboneaza-te